El millor cinema espiritual de l’any

Peio Sánchez fa una selecció de les 10 millors estrenes del 2019 amb els valors a l'alça

Amb el cap d’any ja a la vista, el crític de cinema espiritual, Mn. Peio Sánchez, ens presenta quines han estat les millors pel·lícules d’aquest 2019. En total en selecciona un “Top 10”, de les deu millors en aquests dotze mesos.

Algunes d’aquestes encara estan a la cartellera, però d’altres ja es poden trobar als punts de venda, disponibles en DVD, de manera que poden ser una bona opció per afegir a la carta per als Reis d’Orient.

El Irlandés

Com a primera en el podio destaca la darrera estrena de Martin Scorsesse, El Irlandés. Un relat que ens mostra el valor de la redempció que té lloc en un relat sobre la màfia. Tal com va explicar el crític quan la va presentar per primer cop «porta als camins de caiguda i de descens» tractant el tema dels diners, la política, la corrupció, el poder i la violència. Entre el relat apareixen elements i valors cristians entrellaçats.

Els Miserables

El segon lloc l’ocupa la nova adaptació de Els Miserables de Victor Hugo. En aquest cas no es tracta d’un musical ni s’ubica enmig la revolució francesa, sinó en ple segle XXI. La directora Ladj Ly, ens presenta un thriller situat enmig d’un suburbi de Paris una joves s’uneix a la brigada contra la delinqüència per mirar d’afluixar les tensions entre els diferents grups organitzats. Igual que el relat original, ofereix una lectura entorn el bé i el mal.

Green book

En tercera posició, Green book de l’estatunitenc Phillip Farrelly dirigeix aquesta comèdia dramàtica,  basada en la biografia del cantant Don Shirley i Tony Lip. Un virtuós pianista de color i un italoamericà rud i humil. Tots dos viatjaran pel sud dels Estats Units, desafiant els estats on impera el racisme. Mn. Peio Sánchez destaca com la trama ensenya que, tot i les diferències entre les persones, pot créixer una relació.

Dolor y gloria

Presentada aquests darrers mesos, la pel·lícula d’Almodobar Dolor y gloria. El mateix Pedro Almodovar dóna la cara amb una profunda sinceritat fent un relat sobre si mateix. «D’una banda mostra la ternura i, a la vegada, la bondat des d’una magnífica interpretació», explica Mn. Peio Sánchez. «Comença amb el dolor però acaba amb la glòria. obre l’esperança i la sinceritat», afegeix.

El Blues de Beale Street

Al mig de la classificació, en cinqué lloc, El Blues de Beale Street de Barry Jenkins. «Una història sobre l’amor davant totes les coses», explica Mn. Peio. Situada enmig la lluita racial, es basa en la novel·la de James Baldwin, “If Beale Street Could Talk”, la pel·lícula segueix a Tish, una dona de Harlem embarassada i recent promesa que lluita contra rellotge per demostrar la innocència de la seva parella.

El Creyente

Presentada a principis d’any, la pel·lícula francesa El Creyente (La priere). Dirigida pel cineasta Cédric Kahn, la pel·lícula se centra en el tema de la drogoaddicció i la superació d’aquesta malaltia, gràcies a l’acompanyament i la fe. El protagonista és el thomas, decideix que és el moment de deixar la seva addicció a les drogues. Per a això, decideix apartar-se a una comunitat religiosa aïllada en una muntanya, als Alps. «Un temps de canvi durant el qual la naturalesa, el fet de conviure amb la comunitat i l’oració el portaran a una transformació».

El Mula

En setè lloc, El Mula, de Clint Eastwood. Ja està en DVD la pel·lícula basada en una història real i que es va inspirar en un article publicat per The New York Times. Presenta els aspectes clau que defineixen a Eastwood: el aprofundiment en les relacions socials, la redempció i el sentit del destí. Un cop més, una història de redempció que a través de la reflexió “personal que portarà el protagonista cap a la bondat”.

Los dos papas

D’aquest darrer mes ha estat seleccionada també Los dos papas del director brasileny Fernando Meirelles, conegut per Ciudad de Dios.  Trama “sobre dos personatges històrics i vius amb profund sentit religiós tant des d’ells mateixos com en el seu ministeri com papes de l’església catòlica”, explica Mn. Peio. Inspirada en fets reals però reconstruïda des de la ficció d’una suposada trobada entre Benet XVI i el cardenal Bergoglio poc abans de la inesperada renúncia de el primer en l’any 2013”.

En les dues darreres posicions, destaquen El Le Jeune Ahmed (El jove Ahmed).  dels germans Dardenne porten una pel·lícula per entrar en el diàleg interreligiós i apropar-se al conflicte del radicalisme islàmic. En desè lloc, Farewell, guardonada i nominada a diversos festivals de cinema centrada en el comiat d’una noia amb la seva àvia. Una mescla entre drama, amor i comèdia.

Més informació a: RELIGIONDIGITAL.ORG