Paraules del Cardenal en la inauguració del Congrés de Pastoral de les grans ciutats

Paraules del Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, en la inauguració de la primera fase del Congrés Internacional de Pastoral de les Grans Ciutats. Barcelona, 20 de maig de 2014. Una salutació cordial a tots i a totes. Saludo muy cordialmente a todos los participantes en este Congreso. Je vous salue, vous […]

22 May, 2014
Església de Barcelona

Paraules del Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, en la inauguració de la primera fase del Congrés Internacional de Pastoral de les Grans Ciutats. Barcelona, 20 de maig de 2014.

Una salutació cordial a tots i a totes. Saludo muy cordialmente a todos los participantes en este Congreso. Je vous salue, vous tous, par votre assistance à ce Congrès Internationale. Un saluto molto cordiale a tutti voi che partecipate in questo Congresso sulla Pastorale delle grandi città. I cordially greet all of you who are attending this International Congress.

Inaugurem avui la primera etapa del Congrés Internacional de Pastoral de les Grans Ciutats. Barcelona és aquests dies la capital del món de la pastoral de les grans concentracions urbanes.

El primer que vull dir és que el dissabte passat vaig concelebrar l’Eucaristia amb el Papa Francesc a Santa Marta i parlant amb ell d’aquest Congrés em va dir que saludés tots els congressistes i que els hi atorga la seva benedicció apostòlica. Francesc està molt interessat en aquesta iniciativa. Avui fa 22 anys que el Papa rebé el nomenament de Bisbe Auxiliar de Buenos Aires i rebé l’ordenació episcopal el 27 de juny de 1992. El felicitem i preguem per ell i pel seu programa pastoral.

Aquesta iniciativa d’organitzar aquest Congrés és fruit d’unes converses que vaig tenir amb el Cardenal Jorge Mario Bergoglio, Arquebisbe de la gran Buenos Aires, pocs dies abans del Conclave i amb el ja Papa Francesc. Coincidírem els dos en la preocupació para la pastoral de les grans ciutats. Sempre he considerat que els pastors de les grans ciutats ens hauríem d’ajudar més en la realització de la pastoral i així ho demanava a germans meus de grans arxidiòcesis. Fa uns anys varem fer una experiència, reunint-nos a Barcelona amb el Cardenal de Bordeus i l’Arquebisbe de Marsella. Fruit d’aquelles converses amb el Papa Francesc vaig decidir organitzar aquest Congrés Internacional sobre la Pastoral de les Grans Ciutats i que avui iniciem en la seva primera etapa.

Cal tenir molt present que l’evangelització començà en les ciutats del temps de Jesús i després es propagà al món rural. Avui, el 52% de la població mundial viu en ciutats i és diu que l’any 2050 serà ja del 75%. Déu viu en les ciutats. I el Papa Francesc ens diu que “necessitem reconèixer la ciutat des d’una mirada contemplativa, això és, una mirada de fe que descobreixi el Déu que habita a les seves llars, als seus carrers i a les seves places” (Evangelii gaudium, 71). Aquests dies del Congrés contemplarem les grans ciutats amb l’ajut de sociòlegs, de pastoralistes, de teòlegs i d’altres especialitats, de moltíssima competència i provinents dels diversos continents. Contemplarem les grans ciutats per ajudar els pastors i les seves Esglésies diocesanes a oferir l’Evangeli i el servei que l’Església ha de prestar a les persones i a la societat. Contemplarem les grans ciutats per a conèixer-les millor, per a estimar-les més i per a poder ajudar els seus ciutadans a descobrir la presència de Déu.

En el programa del Congrés hi ha la gran ciutat de Barcelona i en el centre la Basílica de la Sagrada Família. L’Església present en la ciutat. Déu present en la ciutat. La bellesa de la Sagrada Família sap parlar a l’home d’avui, conservant al mateix temps els trets fonamentals de l’art antic. La seva presència semblava que contrasta amb la ciutat feta d’edificis i carrers que en recórrer-los mostren la modernitat a la qual som enviats. Les dues realitats conviuen i no desentonen; ben al contrari, semblen fetes l’una per l’altra; l’Església per a la ciutat i a l’inrevés. Apareix evident, aleshores, que la ciutat sense l’Església estaria privada d’alguna cosa substancial, manifestaria un buit que no pot ser omplert per cap altra construcció, sinó per una cosa més vital que impulsa a mirar amunt sense defallir i en el silenci de la contemplació.

Les grans ciutats són ambivalents, ja que al mateix temps que ofereixen als seus ciutadans infinites possibilitats, també apareixen nombroses dificultats per al ple desenvolupament de la vida de molts. El Papa Francesc parla de moltíssims els “no ciutadans”, els “ciutadans a mitges” o els “sobrants urbans” (Cf. Evangelii gaudium, 74).

El Sr. Alcalde ha posat en relleu diferents aspectes socials, espirituals i humans que comporta la realitat de les grans ciutats als seus habitants. L’Església i les altres religions treballen en el tercer sector, en el camp social per ajudar a humanitzar la vida dels ciutadans.

En el mateix document abans esmentat, l’exhortació apostòlica “La joia de l’Evangeli”, el Papa ens parla de la necessitat d’una “Església en sortida” (N. 24). Ell ens reitera que hem d’anar a les perifèries geogràfiques i existencials. Penso que el nostre Congrés Internacional contribueix a posar en pràctica el programa que el Papa Francesc ens ha proposat. El Congrés ha de contribuir directa i indirectament a evangelitzar i l’Església, com ens recordava Pau VI, existeix per a evangelitzar, evangelitzar és la seva missió essencial.

Considero que amb el treball d’aquest Congrés facilitem l’aplicació del programa que el Papa Francesc ens ha proposat en “La joia de l’Evangeli” i que consisteix en la transformació de tot el que es pugui i calgui en l’acció eclesial per tal de facilitar l’evangelització. Les conferències, els diàlegs i les reflexions d’aquests dies ens ajudaran a conèixer la realitat de les grans concentracions humanes i això facilitarà una programació i acció pastoral més reeixida. Estem convençuts que l’Evangeli serà una base per a restaurar la dignitat de la vida humana en les grans urbs, perquè Jesús vol vessar en les ciutats vida en abundància.

El Congrés Internacional que comença avui no acabarà el dijous. El Congrés continua. El treball d’aquests dies, el dels ponents, experts i dels congressistes, l’oferiré a Pastors de grans ciutats del món – Manila, Bombai, Kinshasa, Nairobi, Shangai, Buenos Aires, Bogotà, Tegucigalpa, Rio de Janeiro, Sao Paolo, i algunes més d’Europa – perquè ho valorem i enriqueixi la trobada d’aquests pastors els dies 24, 25 i 26 a Barcelona, per a reflexionar sobre el treball que aquests dies farem, per intercanviar experiències pastorals, per arribar a unes conclusions sobre la pastoral a les grans ciutats.

Aquest Congrés Internacional té una cloenda molt especial i molt preuada. El Papa Francesc, molt interessat en el nostre treball, m’ha concedit una Audiència per a tots els Pastors el 27 de novembre. Li portarem les conclusions i escoltarem la seva paraula fruit del seu interès de sempre per la pastoral de les grans ciutats.

Em plau agrair a tots, autoritats, bisbes i congressistes la vostra participació en aquest Congrés, i d’una manera especial als ponents i experts que en invitar-los a participar-hi m’han contestat immediatament acceptant la invitació i manifestant que participaran en el Congrés tots aquests tres dies de maig. Desitjo que el treball de les sessions sigui molt reeixit, i que tots es trobin bé en aquesta acollidora i bellíssima ciutat de Barcelona seu de l’Església metropolitana.

Síguenos

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... Ver másVer menos
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... Ver másVer menos
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... Ver másVer menos
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... Ver másVer menos
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... Ver másVer menos
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangelio del día

Juan es su nombre.

(Lc 1,57-66.80)