Paraules del Cardenal en l’ inauguració de l’exposició d’Antoni Gaudí a Mallorca

Paraules del Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, en la inauguració de l’exposició d’Antoni Gaudí a la Catedral de Mallorca. 28 de juliol de 2014. En la celebració del Centenari Campins-Gaudí, de la restauració del presbiteri de la Catedral de Palma, en el si de la Seu inaugurem una exposició sobre Antoni […]

31 Jul, 2014
Església de Barcelona

Paraules del Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, en la inauguració de l’exposició d’Antoni Gaudí a la Catedral de Mallorca. 28 de juliol de 2014.

En la celebració del Centenari Campins-Gaudí, de la restauració del presbiteri de la Catedral de Palma, en el si de la Seu inaugurem una exposició sobre Antoni Gaudí i la Basílica de la Sagrada Família.

Estem celebrant el Centenari de la mort del gran bisbe mallorquí Pere Campins i Barceló i el final de l’obra de reforma de la Catedral de Mallorca que va realitzar l’arquitecte Antoni Gaudí i Cornet. Amb goig inaugurem aquesta exposició en aquesta commemoració tenint molt present l’especial relació entre la Catedral de Palma i la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona, pel treball que realitzà el mateix arquitecte a la Catedral mallorquina i a la “Catedral dels pobres” barcelonina.

El bisbe Campins va encarregar a Gaudí la restauració de la Catedral de Palma. L’objectiu principal de la seva intervenció artística era restituir a la Catedral la grandiositat espacial que tenia en el seu origen el temple gòtic. Gaudí sabia perfectament que no s’havien sol·licitat els seus serveis a l’illa per a realitzar una imitació de l’estil del segle XV. L’arquitecte va adoptar una decisió molt contemporània, una arquitectura inequívocament pròpia del trànsit entre els segles XIX i XX i no respon a una imitació del gòtic.

Com vaig dir en la meva conferència que vaig donar el proppassat mes de maig en la Catedral, parlant de Gaudí com a precursor del Concili Vaticà II, aquesta restauració Antoni Gaudí la realitzà a començaments del segle XX i en uns anys llunyans encara de la celebració del Concili Vaticà II que fou convocat pel Papa Sant Joan XXIII, i que s’inicià el 12 d’octubre de 1962, a la Basílica de Sant Pere del Vaticà. Tanmateix en aquesta restauració del presbiteri de la Catedral de sa ciutat de Mallorca i en la construcció de la Basílica de la Sagrada Família, el nostre arquitecte genial es va avançar a l’esmentat Concili.

En definitiva commemorem dos personatges: Campins i Gaudí. Dos personatges que en les estades de Gaudí al bisbat de Mallorca, mantenien perllongades converses sobre arquitectura religiosa i litúrgia. Les obres de restauració de la Catedral de Palma es van perllongar fins el 1914, ara fa cent anys. Em plau felicitar al Sr. Bisbe Xavier Salinas i al Capítol Catedral per l’organització de la commemoració del Centenari Campins-Gaudí amb un programa molt acurat i que posa en relleu la seva sensibilitat pastoral, artística i evangelitzadora.

Portar aquesta exposició a Palma de Mallorca ha estat per a nosaltres un desig d’agrair a aquesta Catedral, al Bisbe Pere Campins i a l’Església diocesana de Mallorca, el servei que prestaren demanant la restauració del presbiteri a Antoni Gaudí. El que va fer aquí l’arquitecte el va ajudar molt al que ha fet en el presbiteri de la Basílica de la Sagrada Família. Penso especialment, en el baldaquí.

L’obra arquitectònica i artística d’Antoni Gaudí era més extensa que la restauració del presbiteri d’aquesta bellíssima Catedral i que l’obra cimal del nostre arquitecte, la Basílica de la Sagrada Família. Per això en l’exposició que inaugurem podrem gaudir de diverses obres de Gaudí i de diverses facetes de l’obra gaudiniana.

L’arquitecte Gaudí – que després de la seva mort mossèn Trens, sacerdot culte de Barcelona, li atribuí el títol “arquitecte de Déu” – com a bon creient desitjava que les seves obres portessin a Déu a tots aquells que les contemplaven. Penso que admirant aquesta exposició, aquell desig de Gaudí es realitzarà en tots nosaltres. És la força de la bellesa, és la via pulchritudinis que ens porta cap el transcendent, cap a Déu. Les obres de Gaudí evangelitzen perquè parlen de Déu creador i salvador.

Desitjo que aquesta exposició sigui molt visitada per ajudar a valorar l’obra que va fer Gaudí en el presbiteri de la nostra Catedral que la motivaren la bellesa i l’espiritualitat litúrgica dels cristians per tal d’ajudar a una participació més fructuosa de l’Eucaristia que se celebra en l’altar de la Catedral.

Com a President de la Fundació de la Junta Constructora del Temple de la Sagrada Família coincideixo plenament en els desigs que tenia el nostre arquitecte, i per això aquests són també els meus desigs per a tots vosaltres.

Moltes gràcies.

Síguenos

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... Ver másVer menos
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... Ver másVer menos
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... Ver másVer menos
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... Ver másVer menos
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... Ver másVer menos
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangelio del día

Juan es su nombre.

(Lc 1,57-66.80)