El servei d’atenció domiciliària forma 665 persones

Sant Joan de Déu i Càritas Barcelona, formen persones en risc d’exclusió com a professionals de la cura a domicili

665 persones en risc d’exclusió han tingut una nova oportunitat. Entre 2012 i 2018 la Fundació d’Atenció a la Dependència Sant Joan de Déu, amb la col·laboració de Càritas Diocesana de Barcelona, ha format a aquests professionals per dedicar-se a la cura professionalitzada a persones amb pèrdua d’autonomia. Ja sigui per problemes derivats de l’envelliment o per processos de salut aguts o crònics que puguin afectar a qualsevol edat de la vida. Tot això gràcies al servei d’atenció domiciliària.

Exemple d’oportunitat

És el cas del Joan Aracil. Càritas i Sant Joan de Déu van ser la segona oportunitat que buscava. Autònom durant molts anys en Joan es va veure al carrer. Allà va demanar ajuda a Càritas que el va derivar a la Fundació d’Atenció a la Dependència. Gràcies a això va trobar una nova vocació, la cura a domicili. Va fer tota la formació requerida i ara està treballant per la mateixa fundació que el va acollir ara fa sis anys. “Són una família, sempre que vulguem podem tornar a casa” assegurava el cuidador.

Garantia d’ocupació

El programa formatiu s’enfoca cap a la inserció laboral de persones en situació de risc d’exclusió, amb l’objectiu de generar ocupació de llarga durada. El programa ha aconseguit que el 90% dels alumnes hagi treballat en algun moment. A dia d’avui, de 350 professionals de l’itinerari formatiu de cuidadors professionals de la FAD i Càritas entre 2012 i 2018, el 65% estan treballant.

“El fet de tenir un itinerari formatiu adaptat a persones que es troben en situacions molt vulnerables, fa que surtin professionalitzades i que, a més, pugin tenir una possibilitat de trobar feina de qualitat”. Així ho explicava la responsable del programa de formació i inserció laboral de Càritas Diocesana de Barcelona, Dessirée Garcia. Per altra banda, la directora de la Fundació d’Atenció a la Dependència Sant Joan de Déu, Ana Pérez, afirmava. “El més important, és garantir ocupació estable i digna”.

Dades a tenir en compte

El servei d’atenció domiciliària forma a persones procedents de 24 nacionalitats diferents, majoritàriament d’Hondures (20%) i Colòmbia (14%). La durada dels contractes d’aquestes persones sol ser superior a l’any. Així mateix, cal destacar que el 72% de les persones sense permís de treball que han participat en les formacions de la FAD s’han integrat en algun moment en el sector de l’atenció a persones en situació de dependència. També cal destacar que 111 alumnes es trobaven en situació administrativa irregular, i 58 d’aquests han aconseguit regularitzar la seva situació.

El model d’atenció de la FAD garanteix que el cuidador/a que actua al domicili sàpiga dur a terme les activitats d’un pla d’atenció individual, i utilitzar les diferents tècniques i adaptacions necessàries per al desenvolupament i l’atenció a domicili.