Carta dominical | Una Església encarnada a Catalunya

En pocs dies hem celebrat la festa dels patrons de Catalunya, Sant Jordi i la Mare de Déu de Montserrat, que he tingut ocasió de presidir per primera vegada aquí, en la missa celebrada a la capella dedicada al sant màrtir, al Palau de la Generalitat, i en la tradicional Vetlla de Santa Maria, al […]

28 Abr, 2016
Església de Barcelona

En pocs dies hem celebrat la festa dels patrons de Catalunya, Sant Jordi i la Mare de Déu de Montserrat, que he tingut ocasió de presidir per primera vegada aquí, en la missa celebrada a la capella dedicada al sant màrtir, al Palau de la Generalitat, i en la tradicional Vetlla de Santa Maria, al monestir de Montserrat. I aquest diumenge coincideix amb el Primer de Maig, que ens porta la presència del món del treball i els seus problemes, especialment greus en aquests moments en què la crisi encara es deixa sentir per a moltes persones i famílies, sobretot a causa de l’atur i de la constant precarietat laboral.

Per això, voldria expressar en aquest escrit el que ha estat i és objecte de la meva pregària de pastor en aquests dies de les festes dels patrons de Catalunya, i avui mateix, Primer de Maig, pensant en el món del treball i els seus problemes. Voldria ajudar a potenciar amb el meu servei una comunitat diocesana i unes comunitats cristianes que reflecteixin la voluntat de ser una Església veritablement inculturada a Catalunya, una Església encarnada en les seves realitats i compromesa en la realització de la missió que li escau com a Església al servei d’aquest nostre poble. Els bisbes catalans ho varen expressar molt bé en dos documents que no podem oblidar i ens donen unes pautes valuoses per a la nostra missió: Arrels cristianes de Catalunya (1985) i Al servei del nostre poble (2011).

El que em preocupa i demano a Déu que m’ajudi a fer és el que podem qualificar com una pastoral missionera. Que és allò que ens demana el papa Francesc en la seva exhortació La joia de l’Evangeli (n. 49): “Sortim, sortim a oferir a tothom la vida de Jesucrist. Repeteixo aquí per a tota l’Església el que moltes vegades he dit als sacerdots i laics de Buenos Aires: m’estimo més una Església accidentada, ferida i tacada per haver sortit al carrer, que no pas una Església malalta pel tancament i la comoditat d’aferrar-se a les pròpies seguretats. No vull una Església preocupada per ser el centre i que acabi clausurada en un embolic d’obsessions i procediments. Si una cosa ha d’inquietar-nos santament i preocupar la nostra consciència és que tants germans nostres visquin sense la força, la llum i el consol de l’amistat amb Jesucrist, sense una comunitat de fe que els contingui, sense un horitzó de sentit i de vida.”

Una acció pastoral missionera, tan urgent avui, com ens recorda i demana el papa Francesc, ha de ser també una acció evangelitzadora inculturada, és a dir, oberta i compromesa, des de la seva identitat i la seva missió, amb la realitat de les persones i de la societat en la qual l’Església realitza la seva missió. En aquest cas en la nostra societat catalana actual. Perquè els criteris que avui són reconeguts com a vàlids en l’acció missionera de les anomenades Esglésies joves són també vàlids i oportuns per a l’acció missionera de les Esglésies dels països de llarga tradició cristiana.

I avui, Primer de Maig, ens hem de preguntar si fem tot el que l’Església està cridada a dur a terme per fer presents Jesucrist i l’Evangeli en el món obrer i del treball, marcat avui per tantes dificultats i precarietats.

Que Déu us beneeixi a tots.

+ Joan Josep Omella Omella
Arquebisbe de Barcelona

Descarrega’t aquesta carta dominical en format àudio *.mp3 

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)