Les entitats socials d’Església posen en comú els reptes de futur en l’acció social

A la trobada presidida per Mons. Vilanova i Pellisa es demana una vinculació més directa entre parròquies i entitats i visualitzar més la feina que es fa

25 Abr, 2024
Església de Barcelona
Fotografies: Agustí Codinach

Treballar amb equips més professionals i voluntaris amb formació, sense perdre la identitat cristiana, i fer una taula d’entitats d’acció social de l’Església per oferir a la ciutadania l’acció conjunta que fan tantes entitats socials, i que moltes vegades passa desapercebuda. Aquestes van ser algunes de les propostes que van sorgir de la trobada «Reptes de futur en l’acció social de l’Església», impulsada pel Secretariat de Pastoral pels Marginats, i que va comptar amb la presencia del bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova i Pellisa i de Mn. Joan Costa, delegat de Pastoral social i caritativa, i Angel Zambrana, director del Secretariat, i en la què van participar una quinzena d’entitats, el passat 24 d’abril, a Sant Pau del Camp.

«Amor enmig la indiferència»

La jornada va començar amb una ponència de Mn. Costa, el qual es va fer ressò de les paraules del Papa Francesc, «fem les nostres comunitats illes d’amor enmig de tanta indiferència». Cal atendre les persones en diversos nivells: material, cultural, moral i des d’un «amor transcendent que ens fa més humans. Crist és qui ens capacita per aquest nivell més gran d’humanització que se’ns exigeix com a entitats cristianes», va afirmar el delegat de pastoral social.

Segons el Sant Pare, l’acció caritativa s’ha de basar en quatre eixos: la competència, només amb voluntaris no es pot ajudar prou la gent, cal professionals ben preparats; l’espiritualitat, homes i dones de fe que puguin donar el millor d’ells mateixos; treballar amb independència d’ideologies i partits polítics, i amb gratuïtat, el punt més difícil, “estimar sense esperar res a canvi, encara que sabem que amb l’entrega als altres rebem molt, quan les coses no surten bé, no hi ha llibre de reclamacions”, va assegurar Mn. Costa.

Intercanvi d’idees i treball en grup

Les diverses entitats van treballar per grups sobre el sentit de l’acció social que duen a terme i es van plantejar, des d’un esperit de reflexió i millora, els aspectes febles en la seva tasca diària d’atenció als més necessitats. Hi ha un envelliment dels lideratges, cal fer més cursos de formació pels voluntaris, així com professionalitzar encara més les entitats. Però per no perdre la pròpia identitat cristiana, cal que els treballadors sàpiguen que treballen en una entitat d’església, i afavorir un clima d’acompanyament a partir dels valors evangèlics. També es va destacar oferir recursos de fe a les famílies que son ateses, si elles ho volen.

Un altre dels punts per millorar l’acció social de l’Església és que es visualitzi la valuosa feina que es fa per a la societat. Hi ha ressò mediàtic de Càritas o l’Hospital de Campanya de Santa Anna, per posar alguns exemples, però les activitats de tantes entitats més petites, passen molt desapercebudes. Per això es va animar a crear una taula d’entitats d’acció social de l’Església, que pugui oferir informació de forma conjunta.

A la pregunta què ens diferencia de l’administració, es va destacar, la gratuïtat de l’atenció, s’atén tothom sense unes condicions prèvies, hi ha més temps per escoltar, acompanyar, una mirada més humana, estar al costat de l’altre en tot moment.

Església oberta a tots

El bisbe Javier Vilanova va animar a ser «una Església oberta a tots, com un paraigües on estem integrats», i a treballar més en xarxa, respectant els diversos carismes, però ajudant-nos mútuament, i tendir ponts perquè hi hagi una vinculació més directa entre parròquies i entitats. «Volem crear comunitats de pastoral on tants nouvinguts que han patit molt, es puguin sentir acollits. Aquestes persones son grans actius d’evangelització en el camp social». El bisbe Vilanova va destacar la importància d’aquestes trobades per compartir experiències i va animar tots a continuar en la seva valuosa tasca diària a favor dels més necessitats.

En aquesta nova trobada anual impulsada pel Secretariat de Pastoral pels Marginats, hi van participar, la Comunitat de Sant Egidi, les Adoratrius-SICAR cat, l’associació Dit i Fet, Càritas Diocesana de Barcelona, el Centre Català de Solidaritat (CECAS), el Centre d’Acollida Assís, la fundació Fàtima, la fundació Joan Salvador Gavina, la fundació Migra Studium, la fundació OSAS, la fundació Pere Tarrés, Organisme Benèfic Assistencial (OBA), l’Obra Social Sta. Lluïsa de Marillach, així com l’Apostolat del Mar, entre d’altres.

Glòria Carrizosa Servitje (Secretariat de Pastoral pels Marginats)

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Pels seus fruits els coneixereu.

(Mt 7,15-20)