El cardenal Omella convida els barcelonins a viure la fraternitat

Més de mil persones assisteixen a la Sagrada Família per participar de la trobada de seguiment del Pla pastoral diocesà «Sortim!»

El Pla pastoral de l’Església que pelegrina a Barcelona ja fa més d’un any que camina. Aquest primer diumenge de juny, en el dia de l’Ascensió del Senyor, ha tingut lloc una trobada diocesana de seguiment del document SORTIM! Orientacions i propostes per a una conversió pastoral a l’arxidiòcesi de Barcelona, text que constitueix el vigent Pla pastoral diocesà.

Més d’un miler de persones van participar a la basílica de la Sagrada Família per commemorar aquest primer any de desplegament del document diocesà, un temps que s’ha dedicat especialment a treballar l’eix de la fraternitat arreu de la diòcesi. El cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona, va presidir un acte, conduït per dos laics diocesans, Assumpta Sendra i Joan Hernández.

Un vídeo amb imatges va introduir l’acte, exemplificant la fraternitat, a través de diferents accions realitzades per parròquies i entitats d’Església durant els darrers mesos. A continuació, es va iniciar la celebració amb l’entrada del ciri pasqual. A mesura que la llum del ciri avançava per la nau central, camí de l’altar, centenars de petites llànties han estat enceses pels feligresos que omplien els bancs.

Testimonis diocesans

Seguidament, vuit persones van aportar els seus testimonis de fraternitat viscuts durant aquest curs. Eren testimonis arribats de diferents punts de la diòcesi, com de la parròquia de Santa Maria del Mar, de l’arxiprestat del Poble Nou, d’una comunitat cristiana de Santa Coloma de Gramenet i també d’un grup intereligiós vinculat a la Comunitat de Sant’Egidio.

L’Elena Viarte, per exemple, explicava la rebuda per part de la seva comunitat quan va arribar de l’estranger. Una germanor en la qual «ha trobat amistat i la llibertat de viure en fraternitat les penes i les alegries». «És el tresor més gran que tinc a Barcelona, el viure la fe amb comunitat», explicava. També, situacions de fraternitat interreligiosa, com la que es dona a Sant Egidi, en que les persones, indiferentment de la seva creença s’uneixen per ajudar el més necessitat. Tal com exposava la Natza Acalai, de religió musulmana, «tot i ser diferents i ser fàcil viure amb por, la pregària ens salva». «Dono les gràcies perquè amb la fraternitat inquirida i el testimoni de cristians puc ser millor», afegia.

D’altra banda, el Bartomeu Xapa i la Mari Martín, donaven testimoni de la gràcia de conviure entre comunitats parroquials, a través de grups dedicats a la gent gran, i als més vulnerables. «Un hàbit que involucra totes les parròquies del Poble Nou». Segons van destacar, «la fraternitat ens fa créixer com a persones amb activitats donades a la societat». «L’empatia fa que les comunitats, visquin en fraternitat i les relacions humanes creixin a través d’aquesta donació de compartir la caritat», assegurava.

L’assemblea va respondre cantant Donem gràcies al Senyor. Després va entrar l’Evangeliari en processó per poder proclamar l’Evangeli del dia de l’Ascensió. Es va rebre i aclamar amb el cant de l’Al·leluia.

Una crida a la missió

En el tram final de l’acte, va pujar al presbiteri el cardenal Joan Josep Omella per pronunciar unes paraules en què va agrair la tasca feta pels diocesans en els primers mesos d’aplicació del Pla pastoral i va convidar a tothom a seguir treballant l’eix de la fraternitat. «Déu és fraternitat, relació i comunió –exposava el cardenal– i nosaltres hem estat creats a la seva imatge. Per això és fonamental viure aquesta relació de comunitat entre nosaltres».

També va anunciar que, en el temps d’Advent, prendrà el relleu un nou objectiu que recull el Pla pastoral: l’escolta i acompanyament dels joves. Un nou eix, però sense deixar de banda el de la fraternitat, i tenint en compte el punt central en el panot: Jesús. «Tot ve d’ell. La transformació del món ve de la trobada amb el Senyor, que ens dona la força de l’Esperit per anunciar al món l’Evangeli». En aquest sentit, va senyalar tres principis per seguir la missió com a cristians: «l’adhesió a l’ensenyança dels apòstols», «viure en comú l’oració i l’Eucaristia» i «la fraternitat entre tots».

Pregària d’acció de gràcies

Tota l’assemblea, convidada per l’arquebisbe de Barcelona, va resar en aquell moment el Parenostre. El cardenal Omella ha pronunciat unes paraules d’enviament animant tothom a seguir creixent en la fraternitat. Finalment, l’arquebisbe metropolità va impartir la benedicció, acompanyat dels dos bisbes auxiliars de Barcelona, Mons. Sergi Gordo i Mons. Antoni Vadell.

Per acabar, els presentadors van convidar tot el públic assistent -representants de les parròquies, arxiprestats, delegacions, moviments associacions i entitats- a encendre novament les petites llànties distribuïdes en el si de l’assemblea reunida.