Fotografia: Sagrada Família
L’Orfeó Català ha protagonitzat el concert de Quaresma celebrat a la Basílica de la Sagrada Família, en el marc de l’Any Gaudí 2026, que commemora el centenari de la mort de l’arquitecte Antoni Gaudí. La proposta ha unit música, espiritualitat i patrimoni en un dels espais més emblemàtics de la ciutat, dins el conjunt d’iniciatives culturals i litúrgiques que al llarg d’aquest any volen aprofundir en la dimensió artística i espiritual del llegat gaudinià.
Música en diàleg amb l’espiritualitat del temple
El programa musical ha inclòs un repertori que dialoga amb l’espiritualitat i la tradició coral vinculada al temple. Entre les obres interpretades hi ha el «Kyrie» de l’Officium Defunctorum de Tomás Luis de Victoria, La túnica de Lluís Millet per a cor i orgue, Nigra sum de Pau Casals per a cor femení i orgue, Jubilate Deo de Carles Prat, i Ave Virgo Sanctissima i Te Deum de Josep Ollé. El programa també ha incorporat intervencions poètiques i simbòliques com La veu dels devots i La veu de la pedra, que han contribuït a reforçar el diàleg entre música, arquitectura i espiritualitat.
Amb més de 130 anys d’història, l’Orfeó Català ha estat un referent en la promoció de la cultura catalana, un compromís que connecta amb la visió cultural i espiritual de l’arquitecte. El concert ha estat acompanyat per la projecció d’imatges històriques de la col·locació de la primera pedra, en un gest d’agraïment a totes les persones que han contribuït a fer possible la construcció del temple al llarg del temps.
La bellesa com a camí de Déu
El concert ha comptat amb la presència de diverses autoritats, entre elles l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, que ha clos l’acte. En la seva intervenció, ha establert un paral·lelisme entre la bellesa de la música interpretada per l’Orfeó i la bellesa arquitectònica de l’obra de Antoni Gaudí, afirmant que «la bellesa és fruit del treball en equip i de la inspiració que ve de Déu» i que, quan és autèntica, «pot convocar, integrar i omplir d’harmonia».
En aquest sentit, ha destacat que tant el cant coral com la construcció de la Basílica de la Sagrada Família són expressió d’una obra col·lectiva, i ha subratllat que «quan moltes veus s’afinen en una mateixa tonalitat, el resultat és una harmonia que obre el cor i la ment». Igualment, coincidint amb la solemnitat de Sant Josep, ha recordat que «fa 144 anys va tenir lloc la col·locació de la primera pedra d’aquesta basílica», i ha posat en relleu que «les grans obres de Déu s’edifiquen amb humilitat, perseverança i confiança».
La trobada ha posat de manifest, una vegada més, el vincle històric i cultural entre l’Orfeó Català, Gaudí i la Basílica. Finalment, el cardenal ha animat a «alçar la mirada amb esperança» i a deixar-se conduir per la bellesa com a camí cap a Déu, tot desitjant una joiosa Pasqua de Resurrecció.
Al final de l’acte, l’arquebisbe de Barcelona a entregat un obsequi al President de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, Sr. Joaquim Uriach, per expressar l’agraïment a totes les persones que han fet possible aquest concert.
El concert de Quaresma d’enguany s’ha celebrat en el marc dels actes de commemoració del 2026 dedicats a la figura d’Antoni Gaudí, coincidint amb el centenari de la seva mort. Durant el 2026 se celebraran diversos actes.