Concert de Quaresma de l’Orfeó Català a la Sagrada Família amb motiu de l’Any Gaudí

El cardenal Omella clou l’acte destacant la bellesa com a expressió del treball compartit i del camí cap a Déu

20 Març, 2026
Església de Barcelona

Fotografia: Sagrada Família

L’Orfeó Català ha protagonitzat el concert de Quaresma celebrat a la Basílica de la Sagrada Família, en el marc de l’Any Gaudí 2026, que commemora el centenari de la mort de l’arquitecte Antoni Gaudí. La proposta ha unit música, espiritualitat i patrimoni en un dels espais més emblemàtics de la ciutat, dins el conjunt d’iniciatives culturals i litúrgiques que al llarg d’aquest any volen aprofundir en la dimensió artística i espiritual del llegat gaudinià.

Música en diàleg amb l’espiritualitat del temple

El programa musical ha inclòs un repertori que dialoga amb l’espiritualitat i la tradició coral vinculada al temple. Entre les obres interpretades hi ha el «Kyrie» de l’Officium Defunctorum de Tomás Luis de Victoria, La túnica de Lluís Millet per a cor i orgue, Nigra sum de Pau Casals per a cor femení i orgue, Jubilate Deo de Carles Prat, i Ave Virgo Sanctissima i Te Deum de Josep Ollé. El programa també ha incorporat intervencions poètiques i simbòliques com La veu dels devots i La veu de la pedra, que han contribuït a reforçar el diàleg entre música, arquitectura i espiritualitat.

Amb més de 130 anys d’història, l’Orfeó Català ha estat un referent en la promoció de la cultura catalana, un compromís que connecta amb la visió cultural i espiritual de l’arquitecte. El concert ha estat acompanyat per la projecció d’imatges històriques de la col·locació de la primera pedra, en un gest d’agraïment a totes les persones que han contribuït a fer possible la construcció del temple al llarg del temps.

La bellesa com a camí de Déu

El concert ha comptat amb la presència de diverses autoritats, entre elles l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, que ha clos l’acte. En la seva intervenció, ha establert un paral·lelisme entre la bellesa de la música interpretada per l’Orfeó i la bellesa arquitectònica de l’obra de Antoni Gaudí, afirmant que «la bellesa és fruit del treball en equip i de la inspiració que ve de Déu» i que, quan és autèntica, «pot convocar, integrar i omplir d’harmonia».

En aquest sentit, ha destacat que tant el cant coral com la construcció de la Basílica de la Sagrada Família són expressió d’una obra col·lectiva, i ha subratllat que «quan moltes veus s’afinen en una mateixa tonalitat, el resultat és una harmonia que obre el cor i la ment». Igualment, coincidint amb la solemnitat de Sant Josep, ha recordat que «fa 144 anys va tenir lloc la col·locació de la primera pedra d’aquesta basílica», i ha posat en relleu que «les grans obres de Déu s’edifiquen amb humilitat, perseverança i confiança».

La trobada ha posat de manifest, una vegada més, el vincle històric i cultural entre l’Orfeó Català, Gaudí i la Basílica. Finalment, el cardenal ha animat a «alçar la mirada amb esperança» i a deixar-se conduir per la bellesa com a camí cap a Déu, tot desitjant una joiosa Pasqua de Resurrecció.

Al final de l’acte, l’arquebisbe de Barcelona a entregat un obsequi al President de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, Sr. Joaquim Uriach, per expressar l’agraïment a totes les persones que han fet possible aquest concert.

El concert de Quaresma d’enguany s’ha celebrat en el marc dels actes de commemoració del 2026 dedicats a la figura d’Antoni Gaudí, coincidint amb el centenari de la seva mort. Durant el 2026 se celebraran diversos actes.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)