5 DE MAIG

Beat Salvi Huix i Miralpeix, bisbe i màrtir

Salví Huix va néixer a Sant Hilari Sacalm (la Selva) l’any 1877. Després d’estudiar al seminari de Vic, s’ordenà de prevere el 1903. L’any 1907 ingressà a la Congregació de l’Oratori de Sant Felip Neri, i n’exercí de Prepòsit (Superior). El 1928 va ser nomenat Bisbe d’Eivissa i el 1935 de Lleida. En esclatar la persecució religiosa espanyola es va amagar a casa d’uns coneguts, però aviat en va fugir per no comprometre’ls.

Poc després uns milicians el van reconèixer pel carrer i l’empresonaren. El 5 d’agost de 1936, el carreguen en un camió amb d’altres presoners. El suposat destí: Barcelona. En realitat, el camió s’atura a les portes del cementiri de Lleida. El bisbe, endevinant la situació pronuncia el seu famós “Ja som a Sants”. Només va demanar ser executat l’últim dels seus vint companys de presó per a poder donar l’absolució a tots.

► “A bona hora vingui el maig el millor més de tot l’any”.