L’Arxiu Diocesà treu a la llum com Barcelona va pregar a la Mercè per salvar la ciutat de l’epidèmia de febre «groga»

Els documents mostren com els barcelonins van demanar la intercessió de la Mare de Déu el 1821 Els barcelonins no només van demanar la intercessió de la Mare de Déu de la Mercè per salvar-los de la plaga de llagostes de 1687. També ho van fer dos segles després, el 1821, quan una epidèmia de […]

16 Set, 2020
Església de Barcelona

Els documents mostren com els barcelonins van demanar la intercessió de la Mare de Déu el 1821

Els barcelonins no només van demanar la intercessió de la Mare de Déu de la Mercè per salvar-los de la plaga de llagostes de 1687. També ho van fer dos segles després, el 1821, quan una epidèmia de febre «groga» va afectar la ciutat, causant la mort de més de vuit mil persones. Així ho mostren els documents de l’època de l’Arxiu Diocesà de Barcelona, que detallen com des de l’Ajuntament de la ciutat es va demanar, el mes de setembre de 1821, la intercessió de l’Església davant l’emergència sanitària que vivia la ciutat. Des del Bisbat, es va atendre aquesta petició amb l’organització de diferents actes religiosos, els dies 18, 20 i 22 de setembre.

Els documents detallen com es van tirar endavant les «Rogatives pro vitanda mortalitate»: «al mismo tiempo que esta Junta Municipal de Sanidad no perdona medio ni fatiga para cortar las enfermedades que se han descubierto y proporciona todo el alivio posible a los enfermos, tanto en lo espiritual como en lo temporal, y penetrada de los mayores sentimientos religiosos, está bien que estos principales remedios que las actuales circumstancias exigen es el de implorar la misericordia del todopoderoso por medio de sus ministros, como se practica en estos casos.»

No obstant això, la crisi sanitària no va remetre i, tal i com també recull el Diari de Barcelona, aquell mes d’octubre la feligresia va sol·licitar fer una processó per demanar la intercessió directa de la Mercè.

Finalment, l’Ajuntament i amb bona part de la població fora de la ciutat instal·lats en campaments provisionals a la muntanya de Montjuïc, la va autoritzar per al dia 8 d’octubre.

El mes de novembre, l’epidèmia va començar a remetre i el 25 d’aquell mes es va celebrar un solemne Te Deum a la Catedral en acció de gràcies per l’afebliment de la seva virulència. El 30 de desembre, cinc dies després de donar-se per extingida, totes les autoritats civils i eclesiàstiques, amb una afluència massiva de barcelonins, van fer una processó final d’agraïment directe a la Mare de Déu de la Mercè.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

4 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

La casa fonamentada sobre roca no es va ensorrar.

(Mt 7,21-29)