Comentario de cine espiritual sobre el conflicte bèl·lic a Ucraïna
A través de cinc títols produïts entre els anys 2014 i 2018, es mostra una panoràmica de diferents relats sobre el conflicte

El món del cinema ofereix la possibilitat d’entrar i reflexionar sobre la realitat que ens envolta. Aquest és el propòsit d’aquesta nova entrada sobre el cinema espiritual, en la qual Peio Sánchez proposa cinc pel·lícules que apropen els espectadors al conflicte entre Ucraïna i Rússia. A través de cinc títols produïts entre els anys 2014 i 2018, es mostra una panoràmica de diferents relats sobre el conflicte, alguns ja viscuts i d’altres que en el seu moment eren una profecia de la guerra que viu avui la població ucraïnesa.
Conjunt de pel·lícules que conviden a entrar en la dificultat d’abordar personalment la situació de violència mort i de guerra i com això deixa traumes a l’interior difícils de superar.
«Donbass» (2018), Sergei Loznitsa
«Retrat descarnat sobre la societat ucraïnesa degut a les tensions polítiques», explica Peio Sánchez. El director bielorús que amb aquesta producció va guanyar el premi a Millor direcció en la secció Un Certain Regard del Festival de Cannes, ens parla sobre el conflicte de la Guerra del Donbáss, al 2014, al sud-est d’Ucraïna, entre la població afín al govern i els prorussos.
Està organitzada en dotze episodis, set dels quals inspirats en vídeos reals publicats a YouTube. «Quan es diu “pau” a la guerra, quan la propaganda és presentada com la veritat, quan es diu “amor” a l’odi, és on la mateixa vida comença a assemblar-se a la mort».
La Guerra de Oleg (2017), Simon Lereng
Lereng, cineasta danés posa en escena un documental des del punt de vista de l’Oleg, un nen de 10 anys que viu amb la seva àvia en una localitat ucraïnesa a prop del front de guerra que hi ha a Donbass. El director, especialista en retratar el punt de vista dels joves, no entra en la discussió política, sinó que se centra en el procés de maduració d’Oleg i els canvis que comporta la seva situació.
La pel·lícula va ser guardonada amb el Premi IDFA a millor primera aparició al Festival Internacional de Documentals d’Amsterdam.
Maidan (2014), Sergei Loznitsa
Maidan és nom de la plaça de la independència de Kiev, testimoni dels enfrontaments i manifestacions que van tenir lloc entre 2013 i 2014 amb les desavinences entre la població d’Ucraïna, dividida entre els que estaven a favor del projecte dʻintegració econòmica europea i una proposta russa dʻunió duanera. Els enfrontaments entre manifestants i forces policials van ser extremadament violentes i ferotges.
Atlantis (2019), Valentyn Vasyanovych
Valentyn Vasyanovych fa una «premonició», a Atlantis. Relata la història d’un soldat que ha sobreviscut a la matança i destrucció de la guerra a Ucraïna. Al 2019 aquesta pel·lícula va mostrar als espectadors una profecia del que avui dia està tenint lloc.
El protagonista és el Sergey, un ex soldat que pateix síndrome posttraumàtica, té problemes per adaptar-se a la seva nova realitat: una vida feta miques, una terra en runes.
Frost (2017), Sharunas Bartras
Els protagonistes d’aquesta pel·lícula posen en escena una de les accions solidàries que avui dia molts estan protagonitzant a la frontera amb Ucraïna. Són el Rokas e l’Inga, una parella de joves lituans, s’ofereixen voluntaris per conduir un vehicle amb ajuda humanitària a Ucraïna. En plena acció patiran un contratemps que els complicarà el seu objectiu però, alhora, els portarà a apropar-se encara més al sofriment de la població ucraïnesa. Tal com exposa Peio Sánchez, una producció sobre a condició humana i la reacció davant els contratemps.