Carta dominical | Senyor, fes-nos instruments de pau

D’aquí a uns dies celebrarem la festa de la Mare de Déu de la Mercè. Per primera vegada, participaré en aquesta festa com a arquebisbe de Barcelona i m’uniré amb goig als que feliciten la Mare de Déu en el dia de la seva onomàstica. Amb aquest motiu voldria establir un diàleg cordial i senzill, […]

15 Set, 2016
Església de Barcelona

D’aquí a uns dies celebrarem la festa de la Mare de Déu de la Mercè. Per primera vegada, participaré en aquesta festa com a arquebisbe de Barcelona i m’uniré amb goig als que feliciten la Mare de Déu en el dia de la seva onomàstica.

Amb aquest motiu voldria establir un diàleg cordial i senzill, com el d’un fill amb la seva mare. Sí, fa ja nou mesos que sóc amb vosaltres i voldria dir a Maria, la mare de tots, com em sento després d’aquesta marxa que va començar de manera sorprenent per a mi, perquè ni la vaig buscar ni la vaig desitjar.

Benvolguda Mare de Déu de la Mercè:

Et confesso, mare, que vaig venir a Barcelona amb cert temor i tremolor. No sabia si sabria adaptar-me a la vida d’una ciutat tan gran i complexa com és aquesta. Després d’aquests nou mesos puc dir amb goig que em sento acollit i valorat, tot i saber que no sóc perfecte. La gent ha estat i és molt comprensiva amb mi. Em sento com un germà més, que camina braç a braç amb tots, procurant portar molt dins del meu cor els goigs i sofriments de tota la gent.

L’arxidiòcesi de Barcelona és un reflex de la complexitat del nostre món. Barcelona és una ciutat cosmopolita en la qual es troben els valors més bells i sublims i, alhora, els sofriments i desconcerts més dolorosos del nostre món modern.

Moltes persones han donat un sí generós i valent a Crist, el vostre Fill, i el segueixen amb fidelitat i sense cap temor. D’altres s’han allunyat del camí de la fe i, o bé viuen sense referència a valors religiosos i transcendents, o bé ni es plantegen les qüestions religioses. Però he descobert amb satisfacció que en tothom hi ha una gran sensibilitat per donar resposta i ajudar els germans més desprotegits. Hi ha un gran corrent de caritat fraterna que es reflecteix en tantes i tantes organitzacions de solidaritat, tant d’inspiració cristiana, com Càritas, com d’altres de caràcter civil.

A la Jornada Mundial de la Joventut (JMJ), celebrada aquest estiu a Polònia, he pogut descobrir que molts joves estimen Jesucrist, volen seguir les seves petjades i estan contents de pertànyer a l’Església. Viuen la fe sense complexos i amb entrega generosa als més pobres i necessitats. Ells ens auguren un futur esperançador, tant per a l’Església com per a la societat. Felicito aquests joves i els poso sota la teva protecció de Mare plena de tendresa i de misericòrdia. Els animo a continuar per aquest camí de seguiment de Crist i a no deixar el grup cristià a què pertanyen; junts es poden afrontar millor els reptes que ens planteja la vida.

Moltes persones em pregunten com veig la situació social i política de la nostra terra catalana. Només et demano, Mare de Déu, que tots aquells i aquelles que tenen alguna responsabilitat i influència social i política treballin pel bé comú i per la construcció d’una societat més unida, més lliure i més justa. I per aconseguir-ho cal sumar forces. Tots junts podrem més que separats. No hauríem d’excloure ningú en aquesta tasca de crear ponts, d’atendre els pobres i necessitats, d’establir àmbits de cultura, de formació en valors morals.

No és admirable el que va fer la venerable barcelonina Dorotea de Chopitea? La seva vida es va conformar en dos grans eixos des del seu profund amor a Déu, expressat en la cura dels més necessitats. Aquests són els dos eixos que van donar lloc a l’obra social extraordinària i pionera en la seva època: la formació dels joves i la preocupació per les persones més humils. Desitjo que en aquests moments de la història trobem en aquesta terra persones amb aquesta mateixa empenta i aquesta mateixa perseverança. Aquest país s’ho mereix.

Mare de Déu de la Mercè, protegeix tots els barcelonins i tots els catalans. Ajuda’ns a caminar amb esperança, disposats a abraçar tots els germans per tal de construir una societat més fraterna i humana. Poso a les teves mans de Mare el meu ministeri pastoral, que vull exercir, com es pot llegir en el meu lema episcopal, “Per l’entranyable misericòrdia del nostre Déu”. Que la misericòrdia sigui el mòbil de totes les meves accions pastorals.

Reina i mare de la misericòrdia, acull-nos a la teva falda i guarda’ns sempre en la pau del teu Fill. Amén.

 Que Déu us beneeixi a tots.

+ Joan Josep Omella Omella
Arquebisbe de Barcelona

Descarrega’t aquesta carta dominical en format àudio *.mp3

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)