Carta dominical | Només Déu omple

Fa uns anys va tenir lloc a Roma el Sínode dels Bisbes d’Àsia i recordo que va causar una forta impressió l’advertiment que va fer un dels participants: “Resulta trist i preocupant que els asiàtics vagin a centres cristians quan necessiten especialistes o tècnics en el camp de l’educació o de la salut, però es […]

22 Set, 2016
Església de Barcelona

Fa uns anys va tenir lloc a Roma el Sínode dels Bisbes d’Àsia i recordo que va causar una forta impressió l’advertiment que va fer un dels participants: “Resulta trist i preocupant que els asiàtics vagin a centres cristians quan necessiten especialistes o tècnics en el camp de l’educació o de la salut, però es dirigeixen a centres hinduistes o budistes quan busquen experiència espiritual o satisfacció de les qüestions espirituals de l’home”.[1] No es podria dir alguna cosa semblant d’Europa i, en concret, de la nostra terra?

L’ésser humà, sigui del continent que sigui, desitja cobrir les seves necessitats bàsiques com són la fam, la set…, però desitja també penetrar els secrets de la vida i trobar la llum que l’ajudi a respondre a les preguntes bàsiques com: “Qui sóc jo?, d’on vinc?, a on vaig?”; desitja trobar la felicitat i la pau. L’ésser humà, per ser-ho veritablement, necessita cobrir les seves necessitats espirituals, trobar el sentit de la vida; i això no ho dona ni el cinema, ni els famosos, ni els poderosos, ni les sectes… La resposta només és Jesucrist. Jesús de Natzaret, l’etern de Déu Pare, amb la seva Paraula, en l’Esperit Sant, respon plenament a aquests desitjos profunds del cor de l’home. Així ho expressava sant Agustí: “Com és, Senyor, que jo et busco? Perquè al cercar-te, Déu meu, cerco la vida feliç, fes que et cerqui perquè visqui la meva ànima, perquè el meu cos viu de la meva ànima i la meva ànima viu en tu”. [2] I sant Tomàs afegirà: “Només Déu omple”. Tant la família com la parròquia i la comunitat diocesana han d’estar disposades a ajudar cada persona a trobar Crist, “camí, veritat i vida”[3]. Només en Ell descansa el cor humà: “No cremava el nostre cor, dins nostre, quan ens parlava en el camí i ens explicava les Escriptures?”,[4] deien els deixebles d’Emaús.

Pares de família, catequistes, membres dels consells parroquials de pastoral, capellans… siguem tots audaços per donar resposta a la necessitat del cor humà. Deia el pare Y. Congar, dominic francès i gran teòleg del segle XX: “Jo dec a la litúrgia la meitat de la teologia que conec”.[5] Tant de bo que cada persona adulta o jove que s’apropi a les celebracions litúrgiques, als sagraments, a l’oració comunitària, descobreixi que Déu salva i allibera; que Déu omple de pau el cor de qui acull la seva presència salvadora.

Tant de bo que tots puguem experimentar que Déu ens deslliura de la necessitat desmesurada dels béns materials; que la comunitat cristiana s’interessa pel desenvolupament integral de l’ésser humà des del servei de la caritat; però que experimentem també com n’és de bonic ser fill de Déu. “Tasteu i veureu que n’és de bo el Senyor , feliç l’home que s’acull a Ell”. [6]

Que al llarg d’aquest curs pastoral que acabem d’iniciar, a través de l’oració, de les celebracions litúrgiques, de la relació fraterna, de l’acollida cordial i compromesa amb el germà, aprofundim en el misteri de l’amor misericordiós de Déu.

Que Déu us beneeixi a tots.

+ Joan Josep Omella Omella
Arquebisbe de Barcelona



[1] Cf. Eloy Bueno, La Iglesia Local. Edit. San Pablo, año 2000, pàg. 256.

[2] Catecismo de la Iglesia Católica, 1718.

[3] Jn 14,6.

[4] Lc 24,32.

[5] Cf. Olegario González de Cardenal, Cristología, Edit. BAC, pàg.16.

[6] Resposta a un salm interleccional.

 

Descarrega’t aquesta carta dominical en format àudio *.mp3

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)