Carta dominical | Compromesos contra la fam

Un any més, aquest segon diumenge de febrer, Mans Unides posa en relleu una realitat dolorosa i vergonyosa del nostre món del segle XXI: la fam. La campanya d’enguany té el lema “El món no necessita més menjar, necessita més gent compromesa”. Déu ha creat l’univers perquè estigui al servei de tota la humanitat i […]

09 Febr, 2017
Església de Barcelona

Un any més, aquest segon diumenge de febrer, Mans Unides posa en relleu una realitat dolorosa i vergonyosa del nostre món del segle XXI: la fam.

La campanya d’enguany té el lema “El món no necessita més menjar, necessita més gent compromesa”. Déu ha creat l’univers perquè estigui al servei de tota la humanitat i tots els seus membres puguin viure com a persones. El Creador ha posat a la nostra disposició tot el que cal per poder parar la taula amb un plat per a tothom, sense distincions. Tanmateix, estem lluny de fer realitat el pla de Déu per la injusta distribució de la riquesa i per l’abús dels béns de la creació.

Actualment 795 milions de persones pateixen fam al món, segons dades de la FAO. Joan Pau II, l’any 1992, es referia al que coneixem com a paradoxa de l’abundància: “Hi ha menjar per a tots, però no tots poden menjar, mentre que el malbaratament, el descart, el consum excessiu i l’ús d’aliments per a altres finalitats són davant els nostres ulls”.

Havent-hi béns suficients perquè tothom pugui viure raonablement bé, resulta que a la pràctica a uns ens en sobra mentre altres no tenen el mínim per viure. ¿Què podem fer davant aquesta injustícia de la qual som corresponsables? Deixem-nos commoure. Deixem-nos inquietar. No tinguem por que aquesta situació provoqui en nosaltres una certa intranquil·litat. Deixem que aquest neguit ens mogui a un canvi d’actituds en la nostra vida.

Convé relacionar la qüestió de la fam en el món amb la de la pau i la justícia, per una raó ben senzilla: perquè la pau és fruit de la justícia i la fam és una injustícia clamorosa i gravíssima. Per lluitar contra la fam també ens cal cuidar la mare terra, perquè pugui donar tot allò que, si la respectem, pot oferir a totes les generacions.

La doctrina social de l’Església ens recorda que no podem disposar arbitràriament de la terra, sotmetent-la sense reserves a la nostra voluntat. Com canvia la nostra vida quan fem l’experiència de sentir-nos col·laboradors de Déu en l’obra de la creació! Ens cal superar la constant temptació de voler ser els amos de la creació al marge de Déu. Aquesta actitud tard o d’hora provoca la rebel·lió de la natura.

Necessitem un nou model de creixement econòmic. Tots hi estem implicats. Un creixement que vetlli pel bé de les persones, que les ajudi a assolir la seva plenitud; un creixement que sigui respectuós i agraït amb la creació i en particular amb el nostre planeta terra.

Germans i germanes, els greus problemes de la fam i els mals ecològics requereixen el nostre compromís. Aquests reptes ens criden a un canvi de mentalitat que porti les persones, la societat civil i les administracions públiques a adoptar nous estils de vida.

L’objectiu que proposa Mans Unides és ambiciós: no es tracta només de donar del que ens sobra, i fins i tot del que necessitem, sinó també d’ajudar pobles sencers, ara exclosos o marginats, perquè entrin en el cercle del desenvolupament econòmic i humà. Quan donem el que tenim, compartim el que som, denunciem el patiment i preguem Déu, estem treballant per la justícia i per la pau.


+ Joan Josep Omella Omella
Arquebisbe de Barcelona

Escolta la glossa dominical en la veu del senyor arquebisbe metropolità de Barcelona.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Pels seus fruits els coneixereu.

(Mt 7,15-20)