Mans Unides publica la Memòria 2018

El treball realitzat en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament i sensibilització va recaptar l'any passat fins a 47.248.884 €

Mans Unides ha publicat la Memòria Institucional del 2018 en la qual rendeix comptes del treball realitzat en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament i la sensibilització. I és que el 2018 va ser un any en què es va recaptar fins a 47.248.884 €. El 87,4% d’aquests fons van provenir de fonts privades, principalment de les aportacions dels 73.381 socis i col·laboradors de l’Organització, així com de col·lectes realitzades en parròquies i entitats religioses.

564 nous projectes

L’ONG de desenvolupament de l’Església catòlica a Espanya va aprovar l’any passat 564 nous projectes per un valor de 35.903.339 €, segons la Memòria. Una xifra que, al costat dels iniciats en anys anteriors, van superar els 900 projectes en execució en 54 països d’Àfrica, Àsia i Amèrica. Aquestes iniciatives van donar suport directament a 1.422.011 persones. Altrament, les que es va donar suport de forma indirecta van superar els 6 milions.

Amb l’objectiu de definir de manera més precisa el treball de desenvolupament que promou al Sud, l’Organització va adaptar l’any passat els seus àmbits d’actuació. El sector amb més suport va continuar sent, per tant, el d’«educació» (188 projectes); seguit del d’«alimentació i mitjans de vida» (110); «drets humans i societat civil» (81); «salut» (79); «drets de les dones i equitat» (55); «aigua i sanejament» (38) i «medi ambient i canvi climàtic» (13). Al costat de l’educació, com a estratègia essencial de lluita contra la pobresa, Mans Unides va enfortir el 2018 la promoció d’una agricultura familiar sostenible i respectuosa amb el medi ambient. A més a més, va col·laborar amb iniciatives de generació d’ingressos. La missió? Que les comunitats milloressin les seves condicions de vida, amb una atenció específica a la situació de les dones.

Acompanyament a la població més vulnerable

A aquests projectes de desenvolupament, executats per més de 500 organitzacions locals al Sud, es van sumar les intervencions d’emergència. Van ser dutes a terme per a pal·liar la greu situació de poblacions afectades per conflictes armats, inestabilitat política i fenòmens mediambientals extrems. Mans Unides va donar suport a més de 309.000 persones, principalment en el continent africà, a través de 35 projectes d’emergència per un import d’1.683.325 €. Amb els projectes, es va tractar de donar resposta a les necessitats més immediates i prioritàries de poblacions afectades a Gaza, Burkina Faso, Kenya, Moçambic, l’Índia, Guatemala i Haití, entre altres.

En paraules de Clara Pardo, Presidenta de Mans Unides, «aquestes línies d’intervenció tenen resultats molt significatius a la vida de les persones i famílies que acompanyem». També, Pardo va afegir que «alguna cosa que és particularment visible en el cas de les comunitats afectades per catàstrofes i de la població refugiada i desplaçada a la qual donem suport, que ho ha perdut tot».

Sensibilització i educació per al desenvolupament a Espanya

A la Memòria, consta que en les seves 72 delegacions diocesanes i en les oficines dels Serveis Centrals a Madrid, Mans Unides va comptar l’any passat amb 5.345 voluntaris i 143 treballadors contractats.

Per a Ricardo Loy, Secretari General de Mans Unides, aquesta estructura diocesana és una de les principals raons de l’«arrelament de l’Organització». Loy explicava que «a través de les nostres 72 Delegacions i més de 500 equips comarcals, aconseguim que moltes persones s’uneixin amb un objectiu comú». Així, afegia que totes elles «puguin mobilitzar la seva solidaritat amb aquells que més el necessiten».

Campanyes de Mans Unides

Entre les iniciatives de sensibilització i d’educació per al desenvolupament realitzades a Espanya, va destacar la campanya «Comparteix el que importa». D’aquesta manera, Mans Unides va promoure l’accés als aliments per al consum humà i no per al benefici econòmic. També es tractava de formes de producció mediambientalment sostenibles i accions contra la pèrdua i el desaprofitament d’aliments. A més, es van dur a terme altres activitats com els Premis Mans Unides, la VI edició de les 24 hores de Mans Unides i la IX edició del Festival de Clipmetratges.

Igualment, la Memòria fa referència a les activitats de sensibilització que, al llarg de l’any, duen a terme les Delegacions de Mans Unides, així com les campanyes en xarxa «Canviem pel planeta-Cuidem a les persones» i «Si cuides el planeta, combats la pobresa», en les quals Mans Unides participa com a membre de les aliances CIDSE i Enllaça’t per la Justícia, respectivament.

Denunciar la injustícia

En el text que dóna inici a la publicació, Clara Pardo agraeix el suport de totes les persones i entitats que han col·laborat amb l’ONG. Explica, doncs, que per als qui no n’hi ha prou amb «compartir una sensibilitat o una preocupació» per la pobresa existent, sinó que és important «passar a l’acció i compartir les possibles solucions». Per a la Presidenta de Mans Unides, doncs, és essencial «seguir obstinats en la nostra labor: acompanyar a les poblacions més empobrides i fomentar en la societat espanyola la consciència de l’escàndol de la fam i la pobresa, denunciant les estructures injustes que els mantenen».

Font: Mans Unides