Les diòcesis catalanes col·laboraran amb la Generalitat per a la promoció d’habitatge social

La Generalitat i la Conferència Episcopal Tarraconense signen un Protocol per estudiar el tema proposant els canvis normatius que la facin viable i sense alterar el títol de propietat

16 Febr, 2026
Església de Barcelona

El president de la Conferència Episcopal Tarraconense, Joan Planellas, en representació de tots els bisbes de totes les diòcesis amb seu a Catalunya -incloent-hi les comunitats religioses pertanyents a la Unió de Religiosos de Catalunya (URC)-, i el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, han signat un conveni per mitjà del qual les diòcesis catalanes col·laboraran amb la Generalitat i amb altres institucions públiques i privades del país per tal d’incrementar el parc d’habitatge social a Catalunya. Per tal de fer-ho possible, l’acord signat aquest migdia al Palau de la Generalitat estableix un marc general de col·laboració per promoure i impulsar la promoció d’habitatge social.

Per assolir l’objectiu es crearà una taula de treball, integrada per cinc membres designats per la Conferència Episcopal Tarraconense, i cinc membres designats per la Generalitat de Catalunya, entre els quals, quatre membres designats pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica (dos de l’àmbit de l’habitatge i dos de l’àmbit d’urbanisme) i un membre designat pel Departament de Justícia i Qualitat Democràtica (àmbit d’afers religiosos) de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta taula de treball es reunirà inicialment un cop al semestre i tindrà les funcions de col·laborar institucionalment, estudiar conjuntament la creació d’habitatge social amb béns de titularitat de l’Església catòlica, proposant els canvis normatius que la facin viable i sense alterar el títol de propietat. També promourà i impulsarà la signatura de convenis de col·laboració entre les administracions públiques i les diòcesis i arxidiòcesis titulars dels béns eclesiàstics per a la creació de nou habitatge social; i, finalment, vetllarà perquè els projectes resultants es destinin a col·lectius en situació de vulnerabilitat, amb criteris de transparència i equitat.

Paral·lelament, es crearà una Comissió de Seguiment d’aquest Protocol integrada per tres membres designats per la Conferència Episcopal Tarraconense i per tres representants de la Generalitat de Catalunya. Aquesta Comissió es reunirà almenys una vegada a l’any per examinar els resultats de la col·laboració realitzada. La durada inicial del Protocol és de 4 anys, susceptible de pròrroga per acord mutu de les parts.

El president de la Conferència Episcopal Tarraconense ha valorat «positivament» l’acord, «perquè la manca d’habitatge és un dels problemes de primer ordre de la nostra societat catalana, on gairebé el 25% de la població té algun problema d’exclusió social en l’àmbit de l’habitatge». «Davant determinats béns que té l’Església, que a voltes queden encallats per manca de finançament o pel tipus de sòl o els seus usos que dificulten el poder construir qualsevol tipus d’habitatge, se cedeix aquest ús a la Generalitat per tal que, per mitjà dels seus diversos departaments pugui establir les condicions idònies per a la construcció d’habitatges socials”, afegeix el Dr. Planellas. “Amb tot aquest afer -continua-, s’entén que hi haurà d’haver a parte post tot un treball de camp particularitzat en cadascun dels béns per determinar-ne les possibilitats concretes. Aleshores, s’establirà, en relació a cada bé, els anys de cessió d’ús i els habitatges concrets que s’hi poden construir».

«L’Església, des de fa moltíssims anys, ha procurat pal·liar les indigències socials de la població. Recordem, en aquest sentit, l’ingent treball d’institucions com Càritas, el Centre Català de Solidaritat, Justícia i Pau, Mans Unides i altres organismes de pastoral social vinculats a l’Església, que han treballat pels diversos camps de l’exclusió social», conclou el Dr. Joan Planellas.

 

Font: CET

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

4 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

La casa fonamentada sobre roca no es va ensorrar.

(Mt 7,21-29)