«‘L’economia de Francesc’ és una reflexió ètica sobre l’economia que analitza el Papa»

Justícia i Pau i l’Editorial Claret, presenten el llibre d’Eduard Ibáñez que vol divulgar les aportacions i les propostes del papa Francesc sobre l’economia afegint el pensament social de l'Església

Justícia i Pau, juntament amb l’Editorial Claret, han presentat telemàticament la publicació L’economia de Francescun llibre del seu director, Eduard Ibáñez, que vol divulgar les aportacions i les propostes més importants del papa Francesc, així com del pensament social de l’Església sobre el sentit i la finalitat de l’economia: «Francesc, en continuïtat amb els seus predecessors i amb les innumerables aportacions de diverses institucions eclesials, pensadors i economistes cristians, reclama un canvi radical en l’economia mundial, tot proposant les actituds, els valors, els principis i algunes línies d’acció que poden ajudar a fer-lo possible» es relata en el llibre.

El primer títol de la col·lecció Oikos

L’economia de Francesc és el primer títol de la col·lecció Oikos, publicada conjuntament per l’Editorial Claret i Justícia i Pau, l’objectiu de la qual és «reflexionar sobre l’economia actual i el seu impacte en la societat des de la mirada de l’Evangeli i de la doctrina social de l’Església, així com del testimoniatge de persones rellevants però connectades amb la realitat quotidiana».

A l’acte de presentació, han participat Mons. Sergi Gordo, bisbe auxiliar de Barcelona i autor del pròleg; l’autor, Eduard Ibáñez; Laura Mor, directora de Catalunya Religió i Joan Bové, com a representant de l’Editorial Claret.

«No t’oblidis dels pobres»

El bisbe Sergi Gordo ha iniciat aquesta presentació donant èmfasi als tres passos que utilitza el papa Francesc davant l’economia que són «veure jutjar i actuar». En aquest fet ha recordat tres fets de vida amb relació al Papa. El primer és la felicitació del cardenal Claudio Hummes en el moment que van fer papa a Bergoglio que li va demanar «No t’oblidis dels pobres» una petició a la qual el papa Francesc segueix fent honor. El segon fet s’emmarca a quan va respondre quin nom volia posar-se com a successor de sant Pere i «va dir Francesc en honor a Sant Francesc d’Assís, servidor dels pobres» ha assegurat Gordo. Finalment, l’últim fet va ser quan es va reunir amb els periodistes i va dir «com voldria una Església pobra i per als pobres».

El bisbe Gordo ha parlat del llibre L’economia de Francesc com un llibre que «està oferint un curs sobre el pensament social del papa Francesc en la tradició de la Doctrina Social d’Església incloent la darrera encíclica Fratelli Tutti». A més inclou com l’autor assenyala que «el canvi que necessitem difícilment es produirà sense una mística». Eduard Ibáñez escriu que «cal una autèntica conversió, un canvi de rumb, és una mística la que ens cal, la mística dels ulls oberts».

Per últim el bisbe auxiliar de Barcelona ha volgut lligar aquest llibre amb el Pla Pastoral Diocesà Sortim. «Malgrat el confinament, sortir significa aconseguir una Església més missionera, més evangelitzadora i, tal com veig en el llibre, amb un encontre personal amb Jesucrist i amb els pobres, l’eix prioritari d’aquest curs, amb la fraternitat i amb el necessari discerniment evangèlic».

Una reflexió ètica sobre l’economia

Seguidament, la directora de Catalunya Religió Laura Mor, i l’autor del llibre Eduard Ibáñez han compartit una conversa fent anàlisi de la publicació. «El llibre és una síntesi de reflexió ètica sobre l’economia, és la que fa el papa Francesc i la Doctrina Social de l’Església» ha assegurat Ibáñez. L’autor exposa l’economia que proposa el Sant Pare, una economia  inspirada en sant Francesc i per tant inspirada en l’Evangeli, «hem de fugir de l’economia actual que segons el Papa és injusta en la seva arrel, és una economia que mata».

«Veure, jutjar i actuar»

«La reflexió del papa és veure, jutjar i actuar. És una anàlisi des de la realitat, des del dolor per la pobresa i la injustícia. A partir d’aquesta anàlisi de la realitat intenta fer un judici ètic amb clau evangèlica i des d’aquí li surten una sèrie de propostes d’acció» assegura Eduard Ibáñez. Una proposta a la qual falta aconseguir una incidència real. «Si mirem la realitat amb uns ulls una mica atents, ens adonarem que l’economia no funciona bé, podrem arribar a l’afirmació que cal un canvi radical i en profunditat».

Ibáñez parla sobre aquesta «economia del descart» que analitza el papa Francesc i assegura que «hem d’arribar a una economia que no es pot basar en l’egoisme i en l’exclusió, ni en l’afany de poder i l’afany de tenir sense límit. Aquest afany de tenir és el que destrueix el medi ambient i agreuja la pobresa i cal donar el protagonisme a una economia que es fixi amb aquestes persones que no tenen res i per això cal un canvi de mentalitat». Per al director de Justícia i Pau, promoure aquestes finances ètiques és feina sobretot dels cristians.