L’Arquebisbat de Barcelona posa en valor l’acció social de l’Església amb la campanya “XTants”

Al voltant d'una vintena de ciutadans han participat en una ruta a peu que ha recorregut Santa Anna, Sant Agustí i la basílica de la Mercè

27 Maig, 2025
Església de Barcelona

Fotografies: Agustí Codinach

L’Arquebisbat de Barcelona ha organitzat recentment la campanya “XTants”, una iniciativa per donar a conèixer la tasca social que l’Església desenvolupa a la ciutat gràcies a les aportacions de la declaració de la renda. Aquesta campanya ha convidat la ciutadania a descobrir de primera mà com l’Església contribueix activament al benestar social i espiritual de la ciutat. Al voltant d’una vintena de ciutadans han participat en una ruta a peu que ha recorregut tres parròquies emblemàtiques de Ciutat Vella: Santa Anna, Sant Agustí i la basílica de la Mercè.

Recórrer l’acció social a Santa Anna

La ruta ha començat a la parròquia de Santa Anna, on Hanna Bori, responsable dels programes socials de l’Hospital de Campanya Santa Anna, ha explicat en detall com funciona aquesta iniciativa solidària. L’Hospital de Campanya és un projecte integral que ofereix serveis essencials a persones en situació de vulnerabilitat, amb un enfocament centrat en l’atenció i la promoció de la dignitat humana.

Un dels seus serveis principals és el menjador social, que acull diàriament més de 300 persones sense llar o en situació vulnerable, oferint-los un àpat calent i un espai de suport. Paral·lelament, l’hospital desenvolupa un servei d’escolta, acolliment, promoció i integració, gràcies a un equip format per professionals del sector social i més de voluntaris compromesos.

A més del menjador, l’Hospital de Campanya Santa Anna compta amb el grup “Salut Sense Sostre”, format per metges jubilats que realitzen visites mèdiques a persones sense llar, una iniciativa clau per atendre necessitats de salut sovint ignorades. També destaca la llar d’acollida que ofereix allotjament i tutorització a joves menors de 30 anys, amb l’objectiu de facilitar-los accés a formació i oportunitats laborals per construir un futur digne.

Sant Agustí, amb el menjador social de les Missioneres de la Caritat

La segona parada ha estat a la parròquia de Sant Agustí, on Santiago Pérez, membre del consell parroquial, ha presentat les activitats que es duen a terme amb la comunitat filipina. Sobretot ha posat en relleu la gran tasca social que duen a terme les Missioneres de la Caritat a través del seu menjador social. Aquest servei, creat i gestionat per la congregació fundada per Santa Teresa de Calcuta, ofereix dos àpats diaris a gairebé 500 persones en situació de vulnerabilitat que viuen al Raval i zones properes.

Durant el matí, les religioses es dediquen a preparar els àpats amb la cura i el compromís que caracteritzen la seva missió, mentre que a la tarda dediquen temps a l’apostolat, anant allà on es troben les persones més necessitades. Com ha explicat una de les Missioneres presents, “la seva acció està guiada pel carisma d’ajudar i donar un servei incondicional als pobres”, tal com el carisme que va mostrar-los la seva fundadora, Santa Teresa de Calcuta. El menjador no només proporciona aliment, sinó que també esdevé un espai de caliu i dignitat per a molts, que sovint no tenen altres suports.

Basílica de la Mercè, suport als privats de llibertat

La darrera parada de la ruta ha tingut lloc a la basílica de la Mercè, on Núria Ortin, directora de la Fundació Obra Mercedària, ha explicat l’acció social que duen a terme per acompanyar persones privades de llibertat, així com a les seves famílies. La Fundació neix de la congregació dels religiosos mercedaris, una ordre fundada per Sant Pere Nolasc, amb una llarga tradició dedicada a la redempció i la reinserció social des del segle XIII.

La Fundació està present no només a Barcelona sinó també en sis països del món, treballant per reconduir conductes i prevenir recaigudes en delictes, oferint suport integral que va més enllà del temps que les persones estan a la presó. A Barceolna, destaca especialment les llars mercedàries, que acullen presos en règim de tercer grau, oferint-los un espai de convivència i acompanyament que facilita la seva reintegració social.

Núria Ortin ha subratllat la importància de proporcionar suport tant dins com fora dels centres penitenciaris, ja que “la vulnerabilitat d’aquestes persones és especialment alta un cop són alliberades”. “La Fundació ofereix recursos i acompanyament per garantir que puguin construir un projecte de vida estable i evitar la reincidència”, ha explicat.

La campanya “XTants” ha estat una oportunitat única perquè la ciutadania pugui conèixer de prop com l’Església treballa cada dia per ajudar el proïsme i fer visible la seva acció social.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)