La parròquia de Sant Vicenç estrena nou orgue

Les celebracions musicals milloraran a l'església de Sarrià amb l'instrument construït per Albert Blancafort, que serà inaugurat aquesta setmana pel Cardenal Omella

L’esglèsia de Sant Vicenç de Sarrià inaugura el seu nou orgue. L’acte inaugural serà el proper 16 de novembre amb la benedicció del Cardenal Omella. L’instrument substituirà el vell per revifar la vida musical i religiosa al barri, millorant la qualitat i quantitat de les celebracions amb concerts i audicions.

La Comissió de Construcció del Nou Orgue

La iniciativa va començar gràcies a la gent del barri que reclamava un orgue de qualitat perquè el vigent en el seu moment estava vell i fet malbé. Un grup de persones de Sarrià, el rector de la parròquia de sant Vicenç, organers i organistes es van agrupar per formar la Comissió de la Construcció del Nou Orgue amb la intenció de recaudar fons per fabricar-lo i planificar com seria la seva inserció a l’Esglèsia integrada dins el projecte arquitectònic de l’instrument de vent. “Entre nosaltres, ens ajuda a trobar la pau al cor, ens ajuda a obrir-nos al misteri, a fugir dels neguits”, deia el rector de la parròquia Salvador Bacardit lloant els efectes que en un pot despertar la música de l’orgue.

La marca Blancafort

L’instrument està dissenyat per Albert Blancafort, un mestre orguener català que va seguir el camí dels seus avantpassats. L’arbre genealògic denota una tradició de músics, organistes i orgueners que va començar el seu besavi, Joan Baptista Blancafort. Va ser fundador de la fàbrica de rotlles de pianola Victoria. Blancafort és actualment una marca de més de 150 orgues a Catalunya.

Orgues desapareguts

Catalunya comptava amb una admirada col·lecció d’orgues a nivell mundial, però durant la Guerra Civil, molts van ser destruïts o reaprofitats per crear armament. El de Sant Vicenç va ser un dels desapareguts. Al 1941, es va poder reemplaçar nomès per un petit orgue de segona mà que s’havia fabricat al 1925. La intenció era que fos provisional perquè no hi havia prous recursos com per estrenar-ne un. No obstant, el substitut s’ha mantingut durant 80 anys. “Ha durat fins ara, que ja està molt bé”, opina Albert Blancafort, l’arquitecte del nou orgue.

Un tub, un altaveu

L’orgue actual té unes dimensions mitjanes si el comparem amb altres, com el del Monestir de Montserrat, el més gran de Catalunya i dels més grans d’Europa. 4000 tubs i 12,5 metres d’alçada són les dimensions del teclat montserratí. En canvi, el de Sarrià compta amb uns 2500 tubs distribuïts en 40 registres, tres teclats i un pedal.

La música de l’orgue sempre ha estat considerada com la transmissora del missatge de Déu i l’ha apropat a totes les persones. El mateix Concili Vaticà II a l’article 120 alaba la seva funció, tal com cita Albert Blancafort: “es tindrà en compte l’orgue de tubs pel seu gran poder d’elevar les ànimes a Déu i a les realitats celestials”. La vibració que transmet un orgue és immensa. “Cada tub de l’orgue fa funció d’altaveu” assegurava. Per tant, quan es posa en marxa, és com si gairebé 3000 altaveus “transmetessin el so de l’instrument musical més venerat de la Constitució eclesiàstica” concloïa.

Les properes celebracions

Dissabte 16 de novembre a les 18.00 h l’arquebisbe de Barcelona, el Cardenal Omella presidirà l’eucaristía amb la participació dels organistes parroquials, l’Orfeó i la Capella de Música. Els següents diumenges a les 18.00 hores faran el relleu una sèrie de concerts inaugurals. L’entrada és lliure i l’aportació voluntària. El Diumenge 24 de novembre, a càrrec de Juan de la Rubia. El Diumenge 15 de desembre, a càrrec de Montserrat Torrent. El Diumenge 19 de gener de 2020, a càrrec de Bernat Bailbé, orgue, i Marcos Faus, trompeta. I l’últim serà el Diumenge 2 de febrer, a càrrec de Manuel Rodríguez a l’orgue, i Marc Monzonis a la trompeta.