«Evangelitzar és tornar a l’Església primitiva»

José Alberto Barrera Marchessi, director d’ALPHA España mostra «Els camins pràctics d’una nova evangelització» en les terceres conferències quaresmals de la basílica de la Puríssima Concepció

Les terceres conferències quaresmals de la basílica de la Puríssima Concepció han acollit a José Alberto Barrera Marchessi, director d’ALPHA España amb un tema transcendental: La nova evangelització.  “L’Església està feta pels ja cristians, no sabem què fer per convertir als que no ho són”. Per això, Barrera Marchessi mostra «Els camins pràctics d’una nova evangelització». Un d’aquests camins és tornar a “l’Església primitiva”. Pel director d’ALPHA España no hi ha res nou, sinó que cal “retornar a l’essència d’aquella Església evangelitzadora del temps de Jesús”.

«L’error: donar per suposat»

“Vivíem en un món cristià on no calia una conversió” assegurava Barrera. “L’error està en el fet que hem fet cristians però no deixebles, naixem catòlics però no ens hi convertim”. La nova evangelització no deixa de ser, tornar a l’origen, redescobrir l’Església actual. El problema principal és que “ens hem deixat la fe pel camí perquè la donàvem per suposada” assegura el laic madrileny.

«Evangelitzar: sempre s’ha fet i sempre es farà»

“Hem de reiniciar el cicle de l’Església primitiva” assegura José Alberto Barrera. “No hem de trencar l’Església sinó reiniciar-la; així arribarem al punt on tot sembla que torna a renéixer”. És un moment que el laic ha categoritzat “d’històric i únic”. Un temps d’oportunitats, per redescobrir el més profund de nosaltres mateixos, que ens hem deixat en el camí. Així, tornar a aquella Església evangelitzadora del temps de Jesús.

Una Església en sortida

Al llarg dels segles l’Església catòlica s’ha convertit en una Església d’arribada, que acollia als ja convertits, a aquells cristians de naixement. Ara, ha d’estar “en sortida”. “Hem de canviar inèrcia i adonar-nos que el problema de la falta d’evangelització no està fora, sinó dins de la mateixa Església”. Mt.28: «Aneu per tot el món i feu deixebles: anant, batejant i ensenyant». Pel laic “la parròquia és una màquina de fer deixebles, però ens hem oblidat de com fer-ho”.

La parròquia del segle XXI

“Ser una parròquia de primer moment, on tot giri entorn el primer anunci”. Per José Alberto Barrera així és la primera premissa per conformar les parròquies com a veritables comunitats del segle XXI. Després cal que la parròquia sigui cel·lular i s’estructuri a l’oikos. “Els primers cristians es reunien a les cases, eren comunitats vives, hem de tornar al lloc on la gent es coneix i resa junta, retornar al model de comunitat” explica Barrera. “Necessitem una Església d’adults”, corresponsables en la missió on cal que tothom remi. Pel director d’Alpha España cal “recuperar la nostra essència i fer un autèntic camí de catecumenat”. Per altra banda cal que siguem “audaços, valents i creatius”. S’ha de repensar els “objectius, les estructures, els estils i els mètodes”. Segons Barrera calen canviar les estructures per reconfigurar cap a on anar. Canviar l’estil, que significa “canviar allò accidental sense canviar l’essencial” en altres paraules, no canviar les coses, sinó la manera de comunicar-les. Els mètodes, per arribar a una conversió pastoral que ens portarà a “una nova Església”.

Finalment, la clau de tot està en l’Esperit Sant. “Tot és temor fins que arriba i es converteix en el foc que tot ho arrasa”. Només falten tres coses, segons José Alberto Barrera Marchessi: “resar, creure i el poder de l’Esperit Sant”.