El Taller Sant Camil no s’atura

El Centre Ocupacional mantè el servei durant el confinament gràcies a la disposició dels treballadors i de les famílies dels usuaris

Treballadors del Taller Sant Camil

La crisi provocada pel COVID-19 ha posat a prova els serveis que socialment considerem essencials. La sanitat és l’exemple més notori per raons òbvies, però també aquells serveis dedicats al tercer sector. Entre aquests destaca el Centre Ocupacional Taller Sant Camil dirigit a persones amb discapacitat intel·lectual i en edat adulta. El centre, aixoplugat en la Fundació de la Santa Creu, durant el confinament ha hagut de redistribuir i coordinar la seva tasca a través d’internet i de trucades de seguiment, sota la premisa: #ElTallerSantCamilVeACasa

El taller, ubicat al barri del Guinardó des de fa molts anys, ha trobat una xarxa de suport veïnal i associativa del tot necessària per desenvolupar la seva tasca inclusiva del dia a dia.

Suport personal i mantenir el vincle

El passat 13 de març amb el confinament van començar els primers interrogants. Entre aquests, el prioritari: com el centre ocupacional podia aturar la seva activitat ara que els usuaris necessitarien més que mai el seu suport? Un mapa d’urgència de la situació va permetre diagnosticar les necessitats. A partir d’aqui es va plantejar un suport i seguiment a les famílies i usuaris, en aquest nou escenari. Al mateix temps es va repensar les eines i la feina per fet tot allò que calgués, per tal d’acompanyar a les persones que atén el centre.

El repte ha estat crear activitats diàries i motivadores, de manera que hi hagués un retorn per poder valorar l’efectivitat de la proposta. L’objectiu, i en previsió què el període de confinament seria llarg, ha estat assegurar el suport personal i mantenir el vincle

Professionals i famílies a la una

En aquest escenari tot l’equip de professionals del Taller Sant Camil es posa en marxa i en un temps molt curt comença a dissenyar una programació de circumstàncies, estratègies motivacionals, ocupacionals, terapèutiques, etc. El dilluns 23 de març el taller va reobrir les seves portes, en aquest cas portes virtuals, però portes, i si cal es fan visites presencials a domicilis.

La clau de l’èxit de la proposta ha residit en la complicitat de les famílies i cuidadors. Aquests han de ser el vehicle necessari per fer arribar les propostes diàries que fan els professionals del taller als usuaris. Les famílies han estat la clau de volta on poder sustentar totes les propostes. Gràcies a elles el Taller Sant Camil no s’ha aturat aquests dies de confinament. “Més que mai, el Taller Sant Camil són una gran família”, assegura el director del centre Sergi Gil.

Testimoni Sergi Gil: “El Centre és una gran família”

Esperança de reobrir aviat

En aquests moments totes les persones vinculades al Taller Sant Camil, usuaris i professionals, es troben en perfecte estat de salut i són a casa. S’espera que aviat es pugui reobrir les portes, les de veritat, amb més força i ganes que mai.

Al mateix temps s’ha mirat de donar suport a altres serveis de la Fundació de la Santa Creu ubicats a Barcelona. És el cas de la Casa de Repòs de Sant Camil que acull un servei residencial per persones en risc d’exclusió, un servei d’unitats familiars procedents de desnonaments i un asil refugi per famílies refugiades.