El nou Institut de Litúrgia

Entrevista a Gabriel Seguí, el primer preside de l’Institut de Litúrgia de L’Ateneu Universitari Sant Pacià

L’Ateneu Universitari Sant Pacià (AUSP) comptarà a partir del curs vinent amb un nou Institut amb rang de Facultat, que se suma a les ja existents: Teologia, Filosofia i Antoni Gaudí. La Congregació per a l’Educació Catòlica ha aprovat la constitució canònica de l’Institut de Litúrgia “ad instar Facultatis” (ILF), que queda integrat a l’AUSP. El Dr. Gabriel Seguí i Trobat, m.ss.cc, n’és el primer preside.

Què suposa el pas d’Institut Superior a Institut ad instar facultatis?

La consolidació d’un centre universitari d’abast internacional; amb potestat de donar títols de batxiller, llicenciat i doctor en litúrgia -fins ara, els títols eren en teologia, amb especialitat en litúrgia. És un ascens de categoria acadèmica.

Per què Barcelona i Catalunya es mereixien aquest reconeixement?

Tenim una àmplia oferta litúrgica, des de les publicacions als centres d’investigació i docència de la litúrgia a les revistes com Phase, Liturgia y espiritualidad, i Miscel·lània Catalana d’Estudis Litúrgics, a més dels llibres sobre litúrgia editats aquí. És una tradició molt sòlida que arrenca en el Congrés Litúrgic de Montserrat (1915) i  es personifica en estudiosos de gran relleu internacional, com el bisbe Pere Tena o els Drs. Pere Farnés, Joan Bellavista i José Aldazábal, entre d’altres.

Com es complementarà l’ILF de Barcelona amb el PIL de Roma?

El Pontifici Institut Litúrgic de Roma és el centre d’estudis de referència de la ciència litúrgica, mentre que l’ILF farà aportacions sobretot en el camp de la teologia litúrgica i de l’art de celebrar, seguint la nostra tradició, amb una voluntat concreta d’ajudar les Esglésies d’Amèrica i d’Àfrica, particularment. La col·laboració es farà, doncs, des de la diversitat; i ja concretarem instruments més endavant. Tot just acabem de néixer!

Entrevista realitzada per Òscar Bardají i Martín per al Full Dominical del 9 d’agost