El bisbe Vilanova encoratja a la parròquia de Santa Anna a «seguir sent una Església viva»

El bisbe Javier fa un recorregut per l’Hospital de Campanya per conèixer les instal·lacions i el gran servei que fan de fraternitat

17 Març, 2021
Església de Barcelona

El bisbe auxliliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova, ha visitat lHospital de Campanya integrat a la parròquia de Santa Anna de la l’arxidiòcesi de Barcelona. Un lloc que acull, acompanya, protegeix, promou, escolta i conversa, amb les 150 persones que rep cada dia. Una actitud que permet que tots se sentin com a casa. Fan seves les paraules del papa Francesc, «l’Església ha de ser com un hospital de campanya pels ferits».

«Santa Anna enganxa»

Atendre els més desvalguts dins d’una església pren una major significació, segons el seu rector, Mn. Peio Sánchez, «no tenim una porta per anar a missa i una altra per acollir, és la mateixa. No ens considerem un menjador social, sinó una taula de fraternitat. Posem tota la bellesa d’aquest entorn al servei dels nostres germans». I és que les persones en situació de vulnerabilitat dinen gaudint de la bellesa del claustre i són ateses per metges, psicòlegs o serveis socials, en les capelles de l’església, envoltades d’imatges que cobren tot el seu significat.

El bisbe Javier Vilanova, seguint el seu recorregut per les entitats socials de l’arxidiòcesi de Barcelona, va afirmar que «Santa Anna enganxa», un projecte que compta amb uns 250 voluntaris; i es va mostrar encantat d’escoltar les explicacions de Mn. Peio, Mn. Xavier Morlans, vicari de la parroquia i de la religiosa Vicky Molins, «no volem fer proselitisme sinó profetisme». Segons les seves experiències, des de fa tants anys, les persones que acullen valoren pertànyer a un lloc i després de ser ajudats, molts també volen ajudar i es produeix un cercle de gratuïtat.

Al servei dels altres

El servei amb què van començar és un esmorzar calent, tan agraït per la gent que viu al carrer. Després, arriba el dinar, tots els àpats es fan al claustre complint tots els requisits sanitaris. Han tingut la sort de no tenir cap cas de Covid. Els voluntaris aprofiten aquest moment per xerrar amb ells i establir uns vincles afectius. Es poden connectar a la xarxa de wifi i endur-se un tupper amb el sopar.

Disposen de serveis sanitaris, dos vegades a la setmana, que agraeixen molt; orientació psicològica, necessiten contenció emocional per tantes situacions d’abusos que pateixen. I també orientació de serveis socials, allà mateix es poden empadronar. «Estarem en situació d’emergència permanent com a mínim dos anys», afirma Mn. Peio, qui reconeix que aviat veurem gent dormint amb tendes de campanya, com ja passa a altres ciutats europees.

Acompanyat dels organitzadors, Mons. Javier anava saludant els voluntaris i agraint-los tot el que fan. Quan va arribar al rober, va exclamar: «Quin goig que fa tota la roba planxada i neta!». Els usuaris es poden dutxar dos cops a la setmana i canviar-se.

Famílies que ajuden famílies

I d’un projecte en neix un altre, ja que, de l’apropament als més desvalguts a l’Hospital de Campanya, va néixer Famílies acompanyant famílies. Tal com explica Mn. Peio Sánchez, es tracta d’una xarxa de famílies creients de la parròquia que es dediquen a donar suport i acompanyar altres famílies més vulnerables. Les famílies que van motivar la iniciativa eren ja d’un inici voluntàries de l’Hospital de Campanya i amb el confinament van començar a pensar com ajudar més aquells que patien les conseqüències de la Covid i del confinament. Van començar 10 persones el desembre del 2018 i ara ja en formen part 288 adults i 230 menors. Tal com expliquen «van trobar la necessitat de fer alguna cosa més seguint les recomanacions del Sant Pare de reconèixer el rostre de Crist en el pobre».

Al principi, van començar acollint algunes persones sense recursos a casa seva quan va esclatar la pandèmia i llavors l’acció es va accelerar. Trucades d’acompanyament, bosses de menjar… En total han repartit més de 15 tones d’aliments els darrers mesos. «Però, el més bonic de tot és el vincle que s’estableix entre nosaltres, són com un membre més de la família, els acompanyem al metge, compartim els seus neguits, molts ens pregunten qüestions de fe i s’apropen a Crist», explicava Anna Garriga, impulsora del projecte, al bisbe Vilanova, qui els va encoratjar a seguir sent aquesta Església viva, que s’implica i està al costat dels germans.

Glòria Carrizosa ServitjeSecretariat de Marginació de l’Arquebisbat de Barcelona

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Treu primer la biga del teu ull.

(Mt 7,1-5)