Card. Omella: «La unió amb Crist ens ha d’ajudar a reconciliar-nos amb els nostres germans»

La processó fa una aturada a La Rambla per fer una pregària especial per les víctimes dels atemptats de l'agost de 2017

«Aquesta festa ens convida a aprofundir en l’immens amor de Déu per l’ésser humà.» Amb aquesta afirmació l’arquebisbe de Barcelona, Card. Joan Josep Omella assenyalava un dels aspectes clau a recordar en la festa de Corpus Christi. Un any més, el Pla de la Seu va quedar ple de la feligresia que va acudir a aquesta cita tan esperada del calendari litúrgic. Una celebració que uneix les entitats populars amb les civils i les religioses, per celebrar la Solemnitat del Cos i la Sang de Crist.

El Cardenal Omella va celebrar al costat dels tres bisbes auxiliars, Mons. Sergi Gord, Mons Javier Vilanova i Mons. David Abadías, el qual per primera vegada s’unia a la celebració del Corpus a l’Arxidiòcesi de Barcelona. Concelebrant també, destacaven el Capítol de Canonges de la Catedral, així com els vicaris i diversos preveres de l’arxidiòcesi.

A primera fila, hi havia asseguts representants de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya. Entre aquests, el director d’Afers Religiosos, Carles Armengol. A la llista dels convidats no hi van faltar tampoc els representants de l’Orde de Malta i la del Sant Sepulcre, així com, els membres de les confraries, amb les banderoles i insígnies respectives. També, entre el poble fidel destacaven els nens i les nenes que havien fet la primera comunió el darrer any amb les famílies.

Eucaristia, per la unitat i la caritat

En el moment de l’homilia el cardenal va subratllar especialment el missatge de comunió a què convida la festa del Corpus. Tal com va dir «l’Eucaristia és el sagrament de la unitat. La unió amb Crist ens ha d’ajudar a reconciliar-nos amb els nostres germans i a establir vincles de fraternitat». Va referir-se a l’Eucaristia, com «una veritable medicina» que «cura les ferides, repara les nostres forces i guareix els nostres cors.»

En les seves paraules, no va faltar la menció a Càritas, per ser el «Corpus, dia de la Caritat». «Càritas ens convida a ser més solidaris, a compartir els béns amb els més pobres – explicava l’arquebisbe-. Però, no n’hi ha prou de donar diners, hem de lluitar contra les estructures que generen la pobresa. En cada celebració eucarística, Crist ens anima a construir la civilització de l’amor de què parlava el papa Benet.»

Processó

En el moment de la processó, el cardenal es va retirar excusant-se a causa d’un refredat i va delegar als tres bisbes auxiliars que presidissin el recorregut amb la Custòdia sobre el tron del Rei Martí l’Humà. El seguici religiós i popular fer anar pel barri gòtic de Barcelona seguint: Plaça Nova, c/ dels Arcs, Font de Santa Anna c/ de Cucurulla, Pl. de la Cucurulla, c/ del Pi, Pl. de Sant Josep Oriol, Pl. del Pi, Pl. Sant Josep Oriol c/ del Cardenal Casañas, la Rambla, c/ de Ferran, Pl. Sant Jaume, i c/ del Bisbe.

Com l’any passat, la processó es va aturar per pregar a la basílica de Santa Maria del Pi, on la Confraria de la Sang va preparar un altar i a la l’Església de Sant Jaume, on diverses confraries també van disposar altars per als seus sants. Com a novetat, enguany, enmig del recorregut, la processó va fer una aturada especial a la Rambla, just on es troba el mosaic de Joan Miró, per fer una pregària especial per les víctimes de l’atemptat del 17 d’agost del 2017.

Benedicció i comiat

Enguany, en acabar la processó la pluja va impedir que es fes la tradicional dansa de l’Àliga i dels gegants davant la custòdia, amb la qual cosa, es va passar directament a la benedicció final, a càrrec del bisbe auxiliar Mons. Sergi Gordo qui va agrair la participació de tots en la celebració. «Avui hem sortit, tots junts, tal com ens demana el Pla Pastoral diocesà – deia el bisbe-. Moltes gràcies a tots els que heu fet possible aquesta tarda al costat Senyor». Al costat de Mons. Vilanova i Mons. Abadías, el bisbe Sergi  va exhortar els fidels a actuar «com una extensió de Crist,  sent signes d’esperança per als germans que ens necessiten», va afegir.