La Comunitat de Sant'Egidio proposa mesures bàsiques per prevenir la deshidratació i els cops de calor
14 Juny, 2017
Església de Barcelona
Davant les altes temperatures dels últims dies, que recorden l’onada de calor de 2003 que va causar una elevada mortaldat d’ancians, la Comunitat de Sant’Egidio ha anunciat, en una roda de premsa, 14 consells per ajudar als més grans a protegir-se de la calor, sobretot per tots aquells que pateixen malalties cròniques i prenen medicines.
A casa
Ventilar la casa tant com es pugui durant les hores més fresques. Tancar les finestres i baixar les persianes durant les hores de calor. Estar més aviat en els llocs on toca menys el sol i evitar els corrents d’aire.
En cas que sigui possible, fer servir climatitzador sense produir una diferència de temperatura massa elevada, ja què pot provocar refredats i malestar. La temperatura recomanable és de 5 o 6 graus menys respecte la temperatura exterior. També és important deshumidificar l’ambient per tal de reduir el nivell d’humitat i fer que l’aire sigui més respirable. D’aquesta manera, es facilita la sudoració, que redueix la calor del cos.
Si s’utilitza un ventilador, col·locar-lo en un lloc elevat i assegurar-se que l’aire no toqui directament. Quan fa molta calor, el ventilador és poc eficaç i, fins i tot, pot arribar a escalfar més l’ambient.
Fora de casa
Sortir només a primera hora del matí i després que es pongui el sol, si l’aire s’ha refrescat. Evitar sortir entre les 12 i les 18 hores: durant aquestes hores l’augment de l’ozó i dels contaminants que emeten els tubs d’escapament dels automòbils fa que l’aire sigui realment irrespirable, i hi ha un risc molt elevat de patir un desmai.
Fer sevir vestits còmodes i lleugers, clars i que no s’enganxin, de cotó, de lli o d’altres fibres naturals: els colors foscos i els materials sintètics retenen la calor.
Cobrir-se el cap i protegir-se els ulls amb ulleres de sol. És important protegir la pell de cremades amb cremes d’elevat nivell de protecció.
En cas de ser diabètic, anar en compte quan s’exposa al sol, ja què la sensibilitat al dolor de les cremades és menor.
Menjar i beure
Beure molta aigua, encara que no es tingui set, perquè la intensitat d’aquest “senyal d’alarma” natural de l’organisme disminueix a mida que avança l’edat o amb l’ús de determinades medecines. Cal beure com a mínim dos litres d’aigua (10 gots) al dia. En cas de suar molt, beure més.
Evitar les begudes alcohòliques, el cafè i els refrescos amb gas que tinguin sucre o cafeïna. L’alcohol i el cafè, tenen efectes diürètics i, per tant, fan eliminar més líquids, que encara són més necessaris quan fa calor. Evitar també les begudes massa calentes o fredes.
Fer àpats lleugers i freqüents, sense moltes espècies. És aconsellable prendre gelats i sorbets de fruita.
Menjar molta fruita i verdura, també en forma de batuts i purés. Aquests aliments tenen un alt percentatge d’aigua i són una font natural de vitamines i de sals minerals.
Les medicines
En cas de prendre medicines per a la diabetis, per a la pressió o per al cor, cal consultar-ho al metge perquè “ajusti” la teràpia.
En cas de patir malalties broncopulmonars, evitar passejar durant les hores de més calor. Beure molt, si és possible i evitar passat sobtadament de la calor al fred. Per exemple, si s’entra suat en un lloc on hi ha aire condicionat, tapar-se i provar de respirar pel nas almenys durant els primers minuts.
Bisbes, formadors, preveres i seminaristes han acomiadat aquest dijous el curs 2025-2026 al Seminari Major Interdiocesà de Catalunya. A la missa de cloenda hi han assistit mig centenar de persones, la majoria…
La Catedral de Barcelona ha inaugurat i beneït aquest dimecres 3 de juny la tradicional celebració de l’Ou com Balla al claustre catedralici, en el marc dels actes de Corpus Christi. Enguany,…
Fotos: Càritas Diocesana de Barcelona Sota el lema «Tria estimar, tria comunitat», Càritas Diocesana de Barcelona ha presentat la memòria 2025, un any en què l'entitat ha acompanyat 27.843 llars, on viuen…
Les parròquies de Sant Joaquim i Sant Jaume de Santa Coloma preparen l'arribada del papa Lleó XIV amb dues iniciatives. Una d'elles: aquest mural.📺 Reportatge complet → tinyurl.com/j9j98xdf... See MoreSee Less
✝️ Primera encíclica del papa Lleó XIV: «Magnifica Humanitas».🌍La intel·ligència artificial i la dignitat humana. 🔗 Llegeix l'encíclica sencera a: tinyurl.com/mr2e6trz... See MoreSee Less
✨ Quatre nous preveres per a Barcelona!🙏El cardenal Joan Josep Omella ha ordenat aquest diumenge preveres:⚜️ Mn. Antoni Barenys⚜️ Mn. Eduard Mata⚜️ Mn. Joan Xipell⚜️ Gianluca Pitzolu (religiós del Sagrat Cor)Benvinguts al presbiterat de Barcelona! 🕊️Preguem per ells i pel seu ministeri 🙏 ... See MoreSee Less
L’Església de Barcelona expressa el seu agraïment al Govern de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona per la seva implicació i col·laboració en la preparació de la visita del papa Lleó XIV a la nostra arxidiòcesi.🫂✨ Una visita històrica que uneix fe, cultura i esperança.📸 Departament de Justícia✍🏻 ... See MoreSee Less
Renovem el web diocesà, renovem la llar digital! 🌐✨ Volem continuar caminant junts, també a la xarxa! ⛪💻👉 T'esperem a esglesia.barcelona ... See MoreSee Less