La Mare de Déu bombardejada de Nagasaki

(Diumenge, 13/06/2010) El proppassat 23 d’abril, diada de Sant Jordi, vaig rebre la visita de monsenyor Joseph Mitsuaki Takami, arquebisbe de Nagasaki. Visitava el nostre país amb motiu del 65 aniversari de les bombes atòmiques llençades sobre el Japó. Es tractava d’una etapa més d’un pelegrinatge de pau. Per això, amb l’arquebisbe i un grup […]

12 Juny, 2010
Església de Barcelona

(Diumenge, 13/06/2010)

El proppassat 23 d’abril, diada de Sant Jordi, vaig rebre la visita de monsenyor Joseph Mitsuaki Takami, arquebisbe de Nagasaki. Visitava el nostre país amb motiu del 65 aniversari de les bombes atòmiques llençades sobre el Japó. Es tractava d’una etapa més d’un pelegrinatge de pau. Per això, amb l’arquebisbe i un grup de catòlics japonesos que l’acompanyaven, vàrem fer un acte de pregària per la pau a la capella de l’Arquebisbat de Barcelona. També visitaren el temple de la Sagrada Família.

De llavis de l’arquebisbe de Nagasaki vaig poder sentir la història de la imatge de Santa Maria, anomenada la Mare de Déu bombardejada de Nagasaki, que es venera a la catedral Urakami d’aquesta ciutat.

És una imatge que porta en els seus ulls i en el seu rostre els signes de la tragèdia. Em va semblar comprendre les raons per les quals els cristians de Nagasaki veuen reflectida en aquesta imatge ferida la seva pròpia història com a comunitat cristiana. Després d’haver patit persecució durant més de 250 anys, uns tres mil cristians de la zona d’Urakami foren exiliats a diferents punts del Japó. Finalment, el 1873, se’ls permeté de retornar al seu poble, però els que sobrevisqueren hi arribaren despullats de totes les seves pertinences.

Ajudats pels sacerdots de les Missions Estrangeres de París, després de trenta anys, aconseguiren finalitzar l’església d’Urakami. Tanmateix, vint anys més tard, el 9 d’agost del 1945 -enguany farà 65 anys-, la bomba atòmica destruí totalment l’església que havia estat construïda amb tant de sacrifici.

A l’altar central de l’església hi havia una estàtua de la Immaculada Concepció de Maria. Era una talla de fusta d’uns dos metres, basada en la pintura de Murillo i tallada a Espanya, fet pel qual es creu que fou donada a aquesta església a l’entorn de l’any 1900 per l’ambaixador i ministre D. Uribarri.

La imatge de Maria es cremà en l’explosió de la bomba atòmica, però el seu cap quedà enterrat sota les cendres i per això es salvà parcialment. L’any 2005, amb motiu de la commemoració dels 60 anys del tràgic bombardeig, es reconstruí la nau dreta de la catedral d’Urakami i es dedicà a la Mare de Déu Víctima de la Bomba Atòmica.  El cap malmès de la imatge i un tros de fusta recorden la persecució d’aquella comunitat cristiana i el drama de l’eclosió nuclear.

Per això, aquesta estàtua presideix un pelegrinatge de pau dels catòlics de Nagasaki per diverses ciutats d’Espanya i Itàlia, on, a Roma, seran rebuts pel Papa. “La pau mai no es pot crear per mitjà de la violència –em digué l’arquebisbe Takami. Els meus familiars propers moriren també amb l’explosió de la bomba atòmica. Espero que aquesta peregrinació no només doni a conèixer a la gent el patiment causat per les bombes atòmiques llançades el 1945, sinó que també es converteixi en una crida en favor de la pau”.

Els arquebisbes d’Hiroshima i Nagasaki han signat una declaració conjunta en la qual demanen als líders mundials que facin un pas audaç vers l’abolició total de les armes nuclears i l’assoliment d’un món sense guerres.

 

+ Lluís Martínez Sistach

Cardenal arquebisbe de Barcelona

VERSIÓ ÀUDIO

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

5 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Conservava tot això en el seu cor.

(Lc 2,41-51)