Gaudí, precursor del Concili Vaticà II
Conferència del Sr. Cardenal Arquebisbe de Barcelona, Dr.
Estem celebrant el Centenari de la mort del gran bisbe mallorquí Pere Campins i Barceló i el final de l’obra de reforma de la Catedral de Mallorca que va realitzar l’arquitecte Antoni Gaudí i Cornet. Amb goig participo en aquesta commemoració tenint molt present l’especial relació entre la Catedral de Palma i la Basílica de
El bisbe Campins va encarregar a Gaudí la restauració de la Catedral de Palma. L’objectiu principal de la seva intervenció artística era restituir a la Catedral la grandiositat espacial que tenia en el seu origen el temple gòtic. Gaudí sabia perfectament que no s’havien sol·licitat els seus serveis a l’illa per a realitzar una imitació de l’estil del segle XV. L’arquitecte va adoptar una decisió molt contemporània, una arquitectura inequívocament pròpia del trànsit entre els segles XIX i XX i no respon a una imitació del gòtic.
En definitiva commemorem dos personatges: Campins i Gaudí. Dos personatges que en les estades de Gaudí al bisbat de Mallorca, mantenien perllongades converses sobre arquitectura religiosa i litúrgia. Les obres de restauració de la Catedral de Palma es van perllongar fins el 1914, ara fa cent anys.
Estem parlant dels primers anys del segle XX, llunyans encara de la celebració del Concili Vaticà II que fou convocat pel Papa Sant Joan XXIII, i que s’inicià el 12 d’octubre de
El Concili Vaticà II posà en relleu la naturalesa de la litúrgia i la seva importància en la vida de l’Església, afirmant en la seva constitució Sacrosanctum Concilium que “la Litúrgia és el cim al qual tendeix l’acció de l’Església i, a la vegada, la font d’on brolla tota la seva força”[1]. El document conciliar afirma, també, que “les accions litúrgiques no són accions privades, sinó celebracions de l’Església, que és ‘sagrament d’unitat’, o sigui poble sant aplegat i estructurat sota el guiatge dels bisbes”[2]. Són, certament, una autorealització i una epifania de l’Església. Això demana retornar a l’assemblea litúrgica el protagonisme que li correspon en les celebracions de l’Església. I en aquestes celebracions litúrgiques tots els fidels han de sentir-se actius i participants. Així, l’ars celebrandi no afecta únicament o no es refereix només al president de l’assemblea litúrgica, sinó que involucra tots els seus membres.
Com a conseqüència de tot això, el mateix document conciliar parla de la participació dels fidels i s’afirma que “
Uns cinquanta anys abans del Concili Vaticà II, Antoni Gaudí, arquitecte genial, estava realitzant les bellíssimes obres arquitectòniques a Barcelona i a Palma de Mallorca, al servei de la celebració de la fe cristiana. I el qui alguns denominaven “l’arquitecte de Déu”, s’avançà a la reforma litúrgica propugnada pel Concili, participant del moviment litúrgic que va preparar des de l’inici del segle passat els continguts litúrgics de l’Assemblea conciliar dels anys 1962-1965.
En l’homilia que Benet XVI va pronunciar en la dedicació de la basílica de
En Gaudí i en el temple barceloní es va realitzar el que va dir Benet XVI, en l’audiència general del 18 de novembre de 2009, parlant als fidels del rerefons teològic de les catedrals: “Quan la fe, especialment celebrada en la litúrgia, es troba amb l’art, es crea una sintonia profunda, perquè totes dues realitats volen parlar amb Déu, fent visible l’invisible”. Gaudí, a més, reconeixent la seva admiració per l’art oriental, deia: “Jo he anat a prendre l’arquitectura allà on la va deixar l’estil bizantí”. I va posar tots els elements de la seva basílica – sobretot la llum i el so – al servei d’un objectiu: que la basílica pogués estar plena de fidels, celebrant la litúrgia, especialment l’Eucaristia, sota la presidència del bisbe i dels seus sacerdots. Penso que aquí rau el motiu principal pel qual el Papa Benet XVI va acceptar la meva invitació de venir a Barcelona a dedicar el temple de Gaudí: ell i Gaudí tenen el mateix concepte del que és una església, un temple. A la basílica de
L’admiració de Gaudí per la litúrgia té uns noms: Josep Torras i Bages, bisbe de Vic; Pere Campins i Barceló, bisbe de Mallorca, que va encarregar a l’arquitecte la restauració del presbiteri de la Catedral de Palma; Joan Baptista Grau i Vallespinós, bisbe d’Astorga, ciutat on es va construir el palau episcopal, i Sant Enric d’Ossó, fundador de la Companyia de Santa Teresa de Jesús, religioses per les quals Gaudí va construir el col·legi del carrer Ganduxer de Barcelona, inspirant-se en el llibre Las Moradas, de la gran santa d’Àvila, col·legi on hi col·laborava mossèn Jacint Verdaguer.
Se sap, a més, que un dels llibres de capçalera de Gaudí era l’Année liturgique, de Dom Prosper Guéranger, Abat benedictí de Solesmes. El mateix arquitecte ho confessa amb aquestes paraules: “He après la litúrgia viva seguint el cicle anual de l’Església, amb els quinze densos volums de Dom Guéranger que llegia en francès”. Quan va morir, a la petita biblioteca de Gaudí s’hi va trobar: l’Any cristià, el Missal Romà, el Cerimonial dels bisbes i el ja esmentat Année liturgique.
Antoni Gaudí era un home de fe. Ell deia que “l’home sense religió és un home truncat espiritualment, un home mutilat”[6]. El nostre arquitecte va ser un gran creient. Joan Maragall, el gran intèrpret de les intencions de Gaudí, va escriure que per a totes les preguntes que es puguin fer en aquest àmbit sobre el temple hi ha “una sola resposta: la fe”.
Van ser molt i altament elogioses les paraules de Benet XVI sobre Gaudí durant la jornada de la dedicació del temple a Déu, aquell 7 de novembre de 2010. Potser les més expressives sobre la personalitat humana i cristiana de l’arquitecte van ser les que va pronunciar al final de la cerimònia, abans del res de l’Angelus a la façana del Naixement. Digué: “El geni d’Antoni Gaudí, inspirat per l’ardor de la seva fe cristiana, va aconseguir convertir aquell temple en una lloança a Déu feta de pedra”.
Podem dir que Gaudí, en acceptar la construcció del temple de
Gaudí va fer
En els seus últims anys, Gaudí era un home d’una fe robusta. La conversa amb Gaudí era molt edificant. Cèsar Martinell ens diu que “normalment, en coses doctrinals, no improvisava”. I afegeix: “L’exemple de la seva vida també era edificant. Creient fervorós com era, agermanava tots els seus actes amb la pràctica de les virtuts cristianes, perquè estava convençut que sense elles és impossible la rectitud de conducta”.
Gaudí va projectar el temple de
Quan el visitant entra a la nau de la basílica gaudiniana es troba com davant d’un bosc de palmeres. Cadascun d’aquests arbres – les columnes – està dedicat a una Església local i n’hi ha cinquanta-dos que corresponen als diumenges de l’any litúrgic. Les que envolten el presbiteri estan dedicades a l’Advent i a la Quaresma – els dos temps forts de l’any cristià – ; les quatre del creuer, a Nadal, Rams, Pasqua de Resurrecció i Pentecosta; les del transsepte, al temps pasqual; i les de l’espai de les cinc naus als diumenges de durant l’any.
La unitat entre l’arquitecte Gaudí i el creient Gaudí o en paraules de Benet XVI, en la Butlla de concessió del títol de Basílica Menor al temple de
La construcció d’una església i especialment aquesta de
Era extraordinari l’entusiasme amb el que Gaudí explicava als visitants de l’obra les grans celebracions litúrgiques que acolliria el seu temple quan estigués acabat. L’arquitecte veia el temple ple de fidels davant un solar llavors pràcticament buit.
Un somni profètic que s’ha realitzat
Aquest somni de Gaudí s’ha fet realitat d’una manera molt solemne, més del que podia somiar “l’arquitecte de Déu”. El dia 7 de novembre de 2010 fou un dia històric per a
Quan preguntaven a Antoni Gaudí qui acabaria aquell temple, ell contestava que l’acabaria Sant Josep, perquè l’Associació de Devots de Sant Josep fou la que va promoure el temple. I tenia molta raó perquè el Papa que ha acabat aquest temple per a dedicar-lo al culte portava com a nom de baptisme Josep: Joseph Ratzinger. Gaudí deia que en
Ha estat especialment emotiu que el Papa Benet XVI hagués acceptat la meva invitació per a presidir la dedicació del temple de
Com deia, aquell somni de Gaudí es va assolir amb escreix, quan varem poder contemplar i gaudir, en la celebració eucarística de la dedicació de la Basílica, reunida l’assemblea litúrgica presidida pel successor de Pere, amb la proclamació de
En el marc esplèndid de
Parlant de l’ars celebrandi, desitjo reproduir unes declaracions de Mons. Guido Marini, Mestre de Cerimònies del Papa Benet, en les que afirmava que “tots els qui estan presents en la celebració del Papa poden percebre alguns aspectes de la seva manera de celebrar. Certament, el Papa viu, en el moment de la celebració, el moment més alt, més important del seu ministeri com a Summe Pontífex”. I afegeix aquesta impressió personal: “El veig sempre molt recollit durant la missa, partícip en primera persona del que està celebrant, del que està vivint. Penso que poder estar present en una celebració del Papa, per a tots – i per a mi d’una manera especial – és una vertadera escola del celebrar, com diria el Papa, de l’ars celebrandi” (Gaudium press, Entrevista al Mestre de Cerimònies del Sant Pare, 11 de juny de 2010).
La basílica icona d’evangelització i de catequesi
Hi ha una íntima relació entre la celebració litúrgica de la fe i l’evangelització. Fisichella afirma que “la nova evangelització es fa forta també en un altre moment particular de la vida de l’Església: l’acció litúrgica”[8]. La litúrgia és l’acció principal mitjançant la qual l’Església expressa en el món el seu caràcter de mitjancera de la revelació de Jesucrist i per això el sentit profund de la seva espiritualitat. Des dels seus orígens, tot el que la comunitat cristiana predicava, anunciant l’Evangeli de salvació, ho feia després present i viu en la pregària litúrgica que es transformava en el signe visible i eficaç de la salvació.
Antoni Gaudí va tenir consciència de la seva vocació de ser “arquitecte de Déu”. Ell va sentir la urgència de portar l’Evangeli i la presència de Déu al poble a través de la seva obra. Desitjava que les seves obres arquitectòniques acostessin les persones que les contemplaven a Déu. Amb aquest esperit evangelitzador, Gaudí va treure les retaules a les façanes del temple: naixement, passió i glòria, per tal que contribuïssin a evangelitzar i catequitzar a tots els que passaven a prop i les contemplaven. Així va posar davant els homes el misteri de Déu revelat en el naixement, passió, mort i resurrecció de Jesucrist.
S’ha acomplert el desig de Gaudí. Són milions les persones que visiten el temple cada any. Després de la seva dedicació superem els tres milions anuals. Molts d’aquests visitants són cristians i la rica simbologia bíblica i litúrgica que ofereixen especialment la façana del Naixement i de
A l’actualitat hi ha un dèficit de coneixements dels continguts de la fe per part de molts cristians. És ben necessària una catequesi d’adults. La visita a
Moltíssimes persones que visiten
Malgrat que la cultura actual del nostre món europeu és poc sensible a la transcendència, l’home creat a imatge i semblança de Déu cerca el sentit de la vida i es planteja interrogants que transcendeixen l’espai i el temps. Penso que no hem de perdre la riquesa del misteri perquè en la nostra vida hi ha constantment la presència del misteri de Déu que moltes vegades no apareix explícitament.
La presència de
Hem de valorar l’aportació que l’Església fa amb la construcció d’aquesta obra de singular bellesa al món de la cultura i, per tant, a les relacions entre fe i cultura i l’evangelització de
La basílica de les famílies
La basílica de
El temple de
Bennet XVI, en la bella homilia de la dedicació, ens va recordar la vinculació de la basílica amb les famílies per obra de l’associació de Devots de Sant Josep, de la qual formava part el senyor Josep M. Bocabella i el mercedari pare Rodríguez, els dos grans inspiradors del temple, tasca per a la qual van comptar amb la col·laboració de primera hora de Sant Josep Manyanet, un gran apòstol de
El Papa Francesc està molt interessat en el matrimoni i la família, convocant una assemblea extraordinària del Sínode de Bisbes pels dies 5-19 d’octubre d’enguany dedicat als problemes i als reptes que han d’afrontar avui les famílies cristianes en el món. L’assemblea ordinària del Sínode de 2015 estarà dedicada al mateix tema. La temàtica és importantíssima i delicada. S’ha fet una consulta al poble de Déu i n’hem pres consciència. La pregària és absolutament necessària.
El 29 de desembre de 2013, diumenge de
[1] N. 10.
[2] N. 26.
[3] N. 14.
[4] Cf. N. 19.
[5] Cf. N 48.
[6] I. Puig-Boada, El pensament de Gaudí, Barcelona 1981, 413.
[7] Cf. Ll. Martínez Sistach, Gaudí, l’home, l’artista i el cristià, Barcelona 2014, 25-26.
[8] La nova evangelització i la comunicació, a Documents d’Església, 1 de juny de 2011, p. 339, nº985,
[9] Evangelii Nuntiandi, 20.