Un milió d’euros d’ajuda d’emergència d’ACN per a l’Església a Ucraïna

Ajuda a l'Església Necessitada posa en marxa la campanya «Emergència Ucraïna: Comença la guerra, l'Església es queda».

La fundació pontifícia Ajuda a l’Església Necessitada (ACN) ha posat en marxa la campanya «Emergència Ucraïna: Comença la guerra, l’Església es queda» per enviar un milió d’euros d’ajuda d’emergència en suport a l’Església a Ucraïna, davant l’avanç de la guerra i l’augment de les necessitats al país. “Ha ocorregut el que tots volíem evitar: s’ha iniciat la guerra. ACN ajuda a l’Església a Ucraïna des de fa dècades i no l’abandonarà en aquest moment tan difícil”, ha afirmat Javier Menéndez Ros, director d’ACN a Espanya.

La matinada del dijous 24 de febrer, Rússia va ordenar oficialment una àmplia operació militar al territori ucrainés. El president d’Ucraïna Volodymyr Zelensky ha anunciat la imposició de la llei marcial arreu del país. L’Església catòlica d’Ucraïna està oferint ajuda als desplaçats i vol continuar la seva missió juntament als que més pateixen. Mons. Sviatoslav Shevchuk, Arquebisbe Major de l’Església greco-catòlica ucrainesa, ha afirmat recentment a ACN: «No abandonarem la gent encara que hi hagi guerra. Els sacerdots, les religioses, es volen quedar amb el nostre poble».

Amb l’inici de la guerra, ACN reforça ara la seva ajuda per als 4.879 sacerdots i religiosos, i 1.350 religioses a Ucraïna, per què poden continuar amb el seus programes pastorals i socials. A més a més, la fundació pontificia donarà el seu suport d’emergència als quatre exarcats greco-catòlics i les dues diòcesis catòliques llatines a l’est d’Ucraïna, que abasten Jàrkov, Zaporizhya, Donetsk, Lugansk, Odesa i Crimea.

ACN ajuda a l’Església a Ucrania des de fa més de 40 anys, abans de la caiguda del comunisme. Ha estat el segon país més assistit per aquesta fundació pontifícia l’any 2020, amb 4,8 milions d’euros. L’ajuda és principalment per a la formació del clergat i la reconstrucció d’esglésies, monestirs, seminaris i cases parroquials, molts d’aquests espais de culte van ser confiscats o destruïts durant l’època soviètica.