Repiquen les campanes per la resurrecció del Senyor

Fotografia de portada: Agustí Codinach

Les campanes de l’arxidiòcesi de Barcelona van repicar aquest Diumenge de Pasqua a les 12 del migdia per celebrar la resurrecció del Senyor, encomanar els difunts d’aquesta pandèmia i, així, unir-se a la benedicció “urbi et orbi” del papa Francesc. L’Església de Barcelona s’ha unit a la iniciativa que la Comissió Executiva de la Conferència Episcopal va proposar el passat 10 d’abril, fent sonar les campanes de tots els temples al punt del migdia, moment que el Sant Pare oferia la benedicció convocada amb el lema: Jesucrist ha ressuscitat, anuncia i realitza la victòria de la vida sobre la mort. Som testimonis d’aquesta esperança. Un gest que busca també acompanyar la soledat de milers de persones que han mort i mostrar esperança i consol als seus familiars.

Així han repicat les campanes de la Basílica de Santa Maria del Pi:

«Celebrem amb joia la victòria de Jesús sobre la mort. Un reguer d’esperança, d’il·lusió i de pau brolla del sepulcre de Crist obert i ple de resplendor. Crist ha Ressuscitat! Diem els cristians, especialment en un dia com aquest, la Pasqua de Resurrecció». Així començava el Cardenal Joan Josep Omella l’homilia del diumenge de Pasqua.

On trobar a Crist Ressuscitat

Catedral de Barcelona, fotògraf: Guillem F. Gel

Primerament, en els primers testimonis. «Aquestes mateixes preguntes es van fer els deixebles de Jesús, els apòstols. No els cabia en el seu cap que Crist hagués ressuscitat. Però el van trobar, el Senyor els va sortir a l’encontre i el van reconèixer. A partir d’aquesta experiència es van convertir en els seus testimonis» assegurava l’arquebisbe de Barcelona. «És cert que ningú era present en el moment de la resurrecció de Crist. Però són molts els signes que apunten a aquest esdeveniment meta-històric». Segons el cardenal Omella, el Nou Testament conté signes reveladors de la resurrecció de Jesucrist. Per això va citar diferents passatges que demostren la resurrecció de Jesucrist com és la trobada de  Maria Magdalena amb el qui semblava l’hortolà, el passatge del pelegrí que es fa el trobadís als dos deixebles que caminen desanimats cap a Emmaús o la pesca miraculosa al llac de Galilea.

Reconèixer a Crist ressuscitat avui

Catedral de Barcelona, fotògraf: Guillem F. Gel

El cardenal Omella planteja: «En aquest temps de pandèmia, en aquest món d’avui tan complex i convuls, amb tants problemes i tanta solitud, tantes guerres i tant de sofriment, on trobar al Ressuscitat?». Per això, l’arquebisbe de Barcelona demana que mirem atentament al nostre voltant i descobrim els «sants de la porta del costat». Així, destaca tres punts per poder reconèixer a Crist ressuscitat avui.

«On hi ha caritat i amor, allà està el Senyor»

«No veieu aquesta presència del Senyor en tantes persones que estimen gratuïtament, que gasten i es desgasten pels altres, que posen la seva vida al servei dels més pobres i desvalguts, encara a costa de perdre-la?» assegurava Omella.

«On dos o més es reuneixen en el meu nom, allí estic jo»
Catedral de Barcelona, fotògraf: Guillem F. Gel

El cardenal Omella planteja tres punts per poder trobar al Senyor en aquests moments. Primerament en «aquests grups de persones molt diverses en manera de ser i d’opinar, però que són capaces d’unir-se per un projecte comú al servei del poble, del bé comú». Seguidament el cardenal es qüestiona si «sabrem descobrir la crida que ens fa el Senyor Ressuscitat a canviar d’actituds i a comprometre’ns a anar tots de la mà, triant el que ens uneix».

Finalment demana ser capaços de «despullar-nos dels nostres egoismes, pensant més en els altres, en el bé de tots, especialment dels més pobres i necessitats». Per arribar a l’encontre amb Crist Ressuscitat, l’arquebisbe de Barcelona, reclama que
«resem amb intensitat perquè els que ocupem càrrecs de responsabilitat exercim el poder buscant sempre el bé comú, deixant veritablement a un costat tot interès particular, tota alternativa que només busqui treure rèdit privat promovent enfrontaments, murs i divisions».

«El que feu a un dels meus germans més petits a mi m’ho feu»

«Davant la por i la incertesa que produeix el coronavirus no és signe del Ressuscitat tot el malbaratament d’amor i de lliurament que està generant en tants creients i tanta gent de bona voluntat?» es pregunta el cardenal Omella. Per l’arquebisbe la qüestió no és on està Déu? Si no «quina ceguesa ens impedeix veure al Ressuscitat present i actuant al nostre voltant i en la nostra pròpia vida» ha finalitzat el cardenal Omella.