Què és la corona d’Advent?

La corona i els quatre ciris signifiquen els quatre diumenges d'Advent abans de Nadal

Comença el compte enrere per a l’Advent, un temps de preparació per a l’adveniment d’un Déu que es fa Nen. Un moment que ens convida a reflexionar, a meditar i a romandre amb esperança fins a arribar a la gran festivitat del Naixement: Nadal. Els carrers es vesteixen dels colors més vius i les cases s’harmonitzen amb una sintonia que ens ajuda a viure i recordar el temps litúrgic en què ens trobem. Amb un petit detall que a vegades pot passar desapercebut, la corona d’Advent.

Sobre la corona d’Advent

Tal com explica Mn. Josep Teixidó, delegat diocesà de pastoral sacramental, «la corona i els quatre ciris tenen el significat dels 4 diumenges d’Advent». A més a més, aquests ciris que ornamenten la corona acostumen a tenir els seus colors corresponents, que són «3 de morades i 1 de rosada».

Tanmateix, podria ser que alguna vegada hàgim vist les espelmes amb uns altres colors, i aquests serien «els 4 principals colors litúrgics (blanc, vermell, verd i morat) per a recordar l’any litúrgic» – ara bé, tal com argumenta Mn. Teixidó- «aquest no és l’autèntic sentit de la corona d’Advent que, a més, és una tradició nòrdica adaptada per nosaltres

Simbologia de la corona d’Advent

La corona d’Advent conté un ampli ventall de símbols en cadascun dels seus detalls. El fet que sigui una forma circular, sense principi ni final, ens recorda que l’Amor de Déu és etern, sense principi ni final. Altrament, el color verd de les branques és el color de l’esperança, una de les virtuts teologals i, com a tal, un dels pilars de la fe cristiana. Finalment, els ciris són la reminiscència de l’obscuritat provocada pel pecat que encega l’home i que, a mesura que es van encenent, figura la vinguda de Crist al món com a portador de la llum.

Orígens de l’Advent

L’Advent iniciarà el dia 28 de novembre i durarà quatre setmanes fins a arribar a Nadal. De fet, la mateixa paraula ja ens ho anuncia, ja que el mot Advent prové del llatí «ad-venio» que vol dir «venir», la vinguda de l’Infant.

Aquest temps es divideix en dues parts: les dues primeres setmanes serveixen per meditar sobre la vinguda final del Senyor, a la fi del món. Altrament, amb les dues últimes s’aprofundeix amb el naixement de Jesús que s’acosta.

Un element fonamental de l’Advent és l’espera, que és alhora esperança. L’home és en la seva vida un ésser que espera. L’esperança cristiana no treu valor al temps sinó que significa, justament, que cada moment de la vida té valor, significa que podem acceptar el present i que hem d’omplir-lo, perquè tot el que hem assumit en el nostre interior té permanència. Aquests valors cristians es confronten amb el concepte de societat líquida i tot allò que és efímer.