Mons. Javier Vilanova i Pellisa visita l’Escola Aprenents Sant Genís dels Agudells

El bisbe auxiliar coneix de prop aquest centre amb una metodologia especial per a nois i noies d'entre 14 i 20 anys amb dificultats d’aprenentatge

El bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova i Pellisa continua amb les visites de les escoles de la Fundació Escoles Parroquials (FEP) de l’Arquebisbat de Barcelona. La darrera ha tingut lloc a L’Escola d’Aprenents Sant Genís dels Agudells, que ofereix una metodologia especial per a nois i noies entre 14 i 20 anys amb dificultats d’aprenentatge. Aquest sistema està dissenyat per permetre als alumnes la inserció en el món laboral com a aprenents i treballadors semiqualificats.

Visita a l’escola

A la seva arribada, el bisbe Javier Vilanova va ser rebut pel director del centre, Josep Dalmau el qual va fer una visita al bisbe per de les instal·lacions del centre. També es van unir Ignasi Garcia president de la FEP i, el gerent de la fundació, Isidor Torrescusa.

Durant la visita es va explicar al bisbe l’objectiu de l’Escola Aprenents dirigida a un col·lectiu de joves per facilitar la seva preparació per a un futur laboral. Aquest està enfocat concretament en els joves que arribats a 3r d’ESO no han assolit els conceptes que es requereixen. En aquest sentit, l’Escola Aprenents adapta un sistema d’aprenentatge més pràctic que introdueix alhora els requisits teòrics necessaris. Aquest s’organitza en tres mòduls pels quals hauran de passar els alumnes: restauració i hosteleria, fusteria i administració.

Mons. Vilanova va anar visitant els diferents mòduls. Al de fusteria es va sorprendre de les obres d’artesania que dissenyaven i creaven els nois i noies que hi treballaven, amb els quals va enraonar preguntant-los sobre la seva formació al centre i com s’hi trobaven. També va passar pel taller d’administració, una feina més encarada a diferents competències d’arxiu, documentació i una base mínima de comptabilitat, necessaris en aquest àmbit. En aquest sentit, tal com exposa Isidor Torrescusa, «aquest entorn intenta adaptar-se a les seves característiques i els permet accedir als programes de formació i inserció que els permeten continuar en el centre i especialitzar-se amb la vessant que hagin triat».

Metodologia adaptada als joves

Aquesta metodologia d’ensenyament alternativa, ha comptat amb el suport del Departament d’Ensenyament, el de Presidència i el de Benestar Social, així com d’altres entitats dedicades al camp dels nois i noies amb problemes. Tal com exposa el gerent de FEP, els alumnes i les alumnes que arriben a aquesta escola normalment venen d’àmbits i nuclis familiars complexos, i en aquest espai troben un lloc on ells «poden centrar-se en el seu projecte personal i poden desenvolupar una tasca que els fa sentir més valuosos i útils».

En aquest sentit, Torrescusa destaca el servei de cuina, on els que estan en el mòdol de restauració posen tota la seva traça i els conceptes apresos en l’elaboració del menú que posteriorment serviran als usuaris i treballadors dels centres els dimarts i els dijous. Precisament, la visita de Mons. Vilanova i Pellisa va coincidir amb un d’aquests dies, de manera que va poder gaudir d’un bon àpat i felicitar als joves que feien de xef, de cuiners i de cambrers que van estar de servei.