Mons. Javier Vilanova: «Els cristians som cridats a viure la unitat»

Les diferents confessions cristianes es reuneixen per resar sota el lema d'aquest any: «Un sol cos, un sol Esperit, una sola esperança»

20 Gen, 2026
Església de Barcelona

Fotografies: Agustí Codinach

La Catedral de Barcelona va acollir aquest dilluns, 19 de gener, la celebració ecumènica que dóna el tret de sortida a la Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians, convocada pel Secretariat Diocesà d’Ecumenisme de l’Arquebisbat de Barcelona. La pregària va reunir fidels i representants de diverses confessions cristianes en un clima de comunió i fraternitat, sota el lema d’enguany: «Un sol cos, un sol Esperit, una sola esperança» (Ef 4,4).

A la celebració destacaven membres de les comunitats ortodoxes romanesa, sèrbia, armènia, russa i del Patriarcat de Constantinoble, així com una branca de l’anglicanisme i diversos pastors protestants. La celebració va ser presidida pel bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova i Pellisa. També hi va assistir, entre els fidels, el director del Departament d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, Ramon Bassas.

«Un sol cos, un sol Esperit, una sola esperança» 

A l’inici de la celebració, la directora del Secretariat Diocesà d’Ecumenisme, Montserrat Puigdellívol, va donar la benvinguda als assistents i va presentar el sentit i el tema de la setmana d’enguany. En la seva intervenció va recordar especialment aquells germans i germanes que, per motius de salut, no podien ser presents físicament, però que s’unien espiritualment a la pregària.
Puigdellívol va explicar que els textos han estat preparats enguany per fidels de l’Església Apostòlica Armènia, en col·laboració amb germans catòlics i evangèlics, i que beuen d’himnes i pregàries que es remunten al segle IV. Aquest material convida a ser «artesans de comunió» i a passar d’una «distància educada» a una «fraternitat càlida», tot recordant que pel baptisme tots els cristians formen un sol cos, viuen la riquesa de la diversitat i comparteixen una mateixa esperança.

La directora del Secretariat també va voler oferir la celebració, de manera especial, per les víctimes, els ferits i els difunts del tràgic accident ferroviari ocorregut el dia anterior a Adamuz (Còrdova).

Cridats a cuidar des de l’amor i la unitat 

«Colze a colze i mà a mà, amb un sol cor, és com els cristians som cridats a viure la unitat.»  Així ho va dir el bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Javier Vilanova en el moment de l’ homilia, quan va convidar els fidels a fixar la mirada en Jesús, el bon samarità, que s’atura davant del qui està ferit i en té cura. Va recordar que el cor de Déu és ple d’amor, un amor que perdura perquè és l’únic que roman per sempre.

A partir de l’evangeli del bon samarità, el bisbe va subratllar que els diferents carismes de l’Església reben la missió de cuidar les ànimes que Déu els confia, sempre des de l’amor i la unitat. Va recordar també que Déu ho ha fet tot possible des de la creació i que, reunits com a poble, els cristians són cridats a escoltar el batec del cor de Déu, que els encoratja a caminar plegats.

Testimonis que conviden a viure la unitat 

En el marc de la pregària, representants de diferents confessions cristianes van compartir una reflexió conjunta sobre el sentit de la unitat. La pastora Marta López, secretària general de l’Església Evangèlica Espanyola, va advertir del risc de repetir paraules com “unitat”, “fe” o “baptisme” sense deixar-se transformar pel seu significat profund, i va recordar que la divisió ha estat present en l’Església des dels seus inicis. Va subratllar que «el camí cap a la unitat passa per aprendre a mirar l’altre d’una manera diferent, reconeixent-hi la presència de Déu», i que les diferències no exclouen, sinó que enriqueixen el cristianisme.

En la mateixa línia, el reverend pare Aram Tilikyan, representant de l’Església Apostòlica Armènia a Catalunya, va recordar que «la unitat no és només una expressió teològica, sinó un misteri que es viu i s’encarna». Inspirant-se en la tradició litúrgica armènia i en la pregària de l’“Arevagal”, va animar els fidels a viure com a membres inseparables de l’únic Cos de Crist, cridats a romandre ferms i units davant dels reptes del món actual, caminant plegats pel camí de la llum i de la pau.

Un sol Parenostre com a signe de comunió 

Un dels moments més significatius de la celebració va ser quan cada un dels fidels i dels responsables de les diferents confessions van encendre una espelma i sota la llum d’aquesta van proclamar el credo tots plegats. També van pregar el Parenostre, com a signe de pau i de comunió, expressant visiblement el desig compartit de caminar plegats cap a la unitat plena dels cristians.

 

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Treu primer la biga del teu ull.

(Mt 7,1-5)