Margarita Bofarull: «Hem de promoure, defensar i celebrar la vida, sempre»

Entrevista a Margarita Bofarull, presidenta del Comitè d’Ètica Assistencial de l’Hospital Sant Joan de Déu i del Patronat de l’Institut Borja de Bioètica-URL, i delegada diocesana de Pastoral de Fe i Cultura

La religiosa del Sagrat Cor, Margarita Bofarull, presidenta del Comitè d’Ètica Assistencial de l’Hospital Sant Joan de Déu i del Patronat de l’Institut Borja de Bioètica-URL, i delegada diocesana de Pastoral de Fe i Cultura, ha estat nomenada pel papa Francesc Membre Ordinari de l’Acadèmia Pontifícia per la Vida (PAV) «per reforçar la reflexió en els àmbits de la teologia moral i la bioètica», camps en els quals fa un servei des de la seva condició de teòloga, metgessa i religiosa.

En què centrarà el seu treball?

Som una Acadèmia científica en la qual treballem, entre d’altres, en els temes dels congressos anuals. El darrer ha estat sobre la Intel·ligència Artificial (IA). També tenim grups de treball específics. Jo hi participo en un sobre l’edició genètica humana.

Per què tenim una gran tasca a fer en qüestions de cultura de la vida?

Hem de promoure, defensar i celebrar la vida, sempre. La vida és el gran do que rebem. És un bé personal i un bé comunitari. A voltes, la vida està amenaçada, entre d’altres motius, per un materialisme que posa la rendibilitat i el lucre econòmic en el centre. Això porta a rebutjar o menystenir aquelles persones menys rendibles econòmicament, i també a malmetre els recursos i el planeta, oblidant, com diu l’encíclica Laudato Si’, que l’ambient humà i l’ambient natural es degraden junts.

Per què sempre hem de defensar la vida?

Perquè som seguidors de Jesucrist, que és el Camí, la Veritat i la Vida. Perquè el Déu i Pare de Nostre Senyor Jesucrist estima entranyablement tot el que ha creat, i vol la vida de tots els seus fills. Perquè la vida que Déu ens ha donat a les persones és única i original. Som creats a imatge i semblança seva. Com més amenaçada està la nostra vida més ha de ser objecte de protecció. Jesucrist ha vingut perquè tots tinguem vida i vida a desdir.

Entrevista realitzada per Òscar Bardají i Martín per al Full Dominical del 4 d’abril