Mans Unides celebra el Dia Internacional del Voluntariat

Els 5.788 voluntaris de l'ONG han estat «essencials per donar suport, en l'any de l'emergència sanitària, a més d'1,2 milions de persones»

Mans Unides, formada gairebé íntegrament per personal voluntari, se suma a la celebració, el dissabte 5 de desembre, del Dia Internacional del Voluntariat. Un homenatge a un col·lectiu d’homes i dones que, des de fa 61 anys, fan possible el seu treball de lluita contra la fam i la pobresa al món.

Voluntariat essencial

En aquest any 2020, la tasca del voluntariat de Mans Unides ha estat més important que mai. Les circumstàncies de la pandèmia han provocat l’aturada de moltes de les activitats que l’Organització porta a terme. Així, gairebé 6.000 voluntaris han hagut d’enginyar-se-les per continuar amb les seves tasques d’educació per al desenvolupament i de captació de fons.

«Els voluntaris de Mans Unides han demostrat, aquests últims mesos que, amb esforç, dedicació i amb imaginació, es poden superar dificultats com les que se’ns van presentar amb l’arribada del coronavirus al mes de març», assegura Jaime Aguirre, coordinador del departament de Voluntariat de Mans Unides. «Malgrat la incertesa constant i el condicionament de la seva tasca, les persones que treballen a Mans Unides han pogut dur a terme diverses activitats en l’entorn virtual amb les quals seguir ajudant els que més ho necessiten», explica.

El treball dels voluntaris ha estat essencial per donar suport, en l’any de l’emergència sanitària. Així, s’ha ajudat a més d’1,2 milions de persones a Amèrica Llatina, Àsia i Àfrica, a través de més de 133 iniciatives d’emergència, per un import proper als 4,6 milions d’euros, que se sumen als molts projectes de desenvolupament que l’ONG ha donat suport aquest any.

Dedicació amb els més vulnerables

Els voluntaris de Mans Unides han treballat aquest any amb la vista posada en les persones més empobrides i en els col·lectius de població més vulnerables – persones grans, poblacions indígenes, dones, nens, treballadors precaris…-. Són els que més han patit, i estan patint, els efectes de la pandèmia.

Maria Londero, després de treballar com a infermera al Congo, és voluntària a la Delegació de Mans Unides a València: «en aquest llarg confinament he pensat en la magnitud el dany sanitari, moral, econòmic, que arrossega amb si la pandèmia. Al nostre voltant veiem sofriment i dolor, i veiem també actes heroics en molts àmbits. El palpem i el vivim a Espanya, a Europa, i en tots els continents. Però si n’hi ha un que destaca és l’Àfrica, que no té la capacitat ni els mitjans per lluitar contra el coronavirus», relata.

La tasca dels voluntaris, que a Mans Unides abasta totes les àrees de treball. Entre aquestes, presidència fins al suport puntual en l’època de la Campanya anual, que permet que l’Organització de l’Església catòlica destini, cada any, el 90% dels seus ingressos a les tasques de sensibilització i al finançament de projectes de desenvolupament. Per Aguirre, aquesta és una de les claus del voluntariat de Mans Unides.«Lausteritat és una de les senyes d’identitat de Mans Unides i una de les principals raons que mouen als nostres voluntaris a sumar-se a la causa de l’Organització».

El perfil dels voluntaris canvia, el seu esforç no

El responsable de voluntariat de Mans Unides explica com la pandèmia ha canviat el perfil del voluntariat de l’Organització. «Històricament, el nostre voluntariat ha estat format per persones, jubilades o prejubilades, amb edats superiors als 65 anys (56% el 2020). La majoria dels nostres treballadors voluntaris han estat dones que han dedicat el seu temps, desinteressadament, a l’ajuda dels menys afavorits».

No obstant això, en 2020, amb les mesures imposades per la pandèmia, «hi ha hagut una disminució molt significativa de la presència a les oficines centrals i, sobretot, a les 72 delegacions de l’Organització, que ha posat en relleu la necessitat de mantenir viu el compromís dels voluntaris i obrir nous camins per a dur a terme la seva col·laboració», informa Aguirre.

Però això no significa que els voluntaris de Mans Unides hagin perdut ni una mica d’entusiasme. Com explica Maria Londero, «tornaran a la delegació més motivats i reforçats amb la presència d’altres voluntaris».

Per la seva banda, Clara Pardo, presidenta de Mans Unides, voluntària també, assegura que «tot i la incertesa del camí sortirem d’aquesta crisi encara més decidits a fer d’aquest món un lloc millor per a tots i treballar pel repte d’acabar amb la pobresa i la fam al món».