L’Arquebisbat de Barcelona promou la restauració de la imatge de la Mare de Déu de la Mercè

Durant el procés de restauració s’instal·larà al cambril de la basílica barcelonina una rèplica de la talla, feta a la segona meitat del segle XX, perquè es pugui seguir venerant

Ha entrat en els laboratoris del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) la talla de fusta policromada i daurada de la Mare de Déu de la Mercè, patrona de Barcelona. L’escultura ha deixat provisionalment la seva ubicació habitual, el cambril situat a l’absis de la basílica de la Mare de Déu de la Mercè de Barcelona, per entrar a les dependències del CRBMC, fer-ne les anàlisis i la seva conservació-restauració.

Durant la restauració es podrà visitar per al culte la rèplica d’aquesta escultura de la Mare de Déu de la Mercè que va fer l’escultor Josep Barbero a la segona meitat del segle XX. La imatge se situarà en el mateix cambril, a l’absis de la basílica.

Descripció historicoartística

L’escultura de la Mare de Déu de la Mercè és una talla de fusta policromada i daurada, d’època gòtica (ca.1361), l’autoria de la qual s’atribueix a Pere Moragues, escultor, arquitecte i orfebre barceloní. Més enllà del seu valor històric i artístic, la imatge forma part d’un dels principals conjunts de patrimoni cultural immaterial del país degut a la seva estreta vinculació amb l’orde mercedària, present en 23 països, i al seu patronatge sobre la ciutat de Barcelona, que es remunta al segle XVII, i que donà lloc a les festes de la Mercè, de les que aquest 2021 s’han complert els 150 anys.

Estat de conservació

A partir de l’examen organolèptic de l’obra, s’observen, d’una manera generalitzada, fissures, aixecaments, pèrdues, zones amb desgasts i zones erosionades de les capes de preparació i pictòrica de la peça. Això és producte, bàsicament, dels moviments de dilatació i contracció de la fusta, de l’acció puntual d’insectes xilòfags, del pas del temps i de la manipulació de la peça. A més, la superfície pictòrica es troba coberta per un vernís oxidat i una capa de pols i brutícia ambiental.

L’estat de conservació de la talla de la marededéu es pot considerar entre regular i dolent. Regular pel que fa a  l’estat de conservació del suport de fusta i dolent a nivell puntual de capes de preparació i policromia.

Intervenció de conservació–restauració

Es proposa una actuació de conservació i restauració de la talla policromada de la Mare de Déu de la Mercè que es durà a terme en dues fases:

1a fase: any 2021: estudi tècnic i conservació curativa

Durant aquesta fase, es farà una fixació preliminar dels aixecaments de les capes de preparació i pictòrica, prèvia al desmuntatge de la peça del seu cambril, i  l’embalatge i el transport especialitzat al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), on es començarà el procés amb la desinsectació de la talla a la cambra d’anòxia del CRBMC.

La part més important de l’actuació, en aquesta fase, és l’estudi tecnicocientífic: s’observa, a simple vista, que l’escultura ha estat molt manipulada i que ha sofert diverses intervencions i repolicromies. És difícil conèixer i entendre amb un examen simplement ocular les seqüències pictòriques i alhora avaluar l’estat original. Per a això, es proposa recórrer a diverses tècniques d’examen i a anàlisis fisicoquímiques. D’aquesta manera es podrà saber l’abast real de l’estat de conservació dels diferents estrats que la formen.

Es documentarà la peça fotogràficament en les diverses etapes del procés de conservació, i es faran exàmens amb diferents sistemes d’il·luminació aplicats a la fotografia, així com amb tècniques fotogràfiques basades en radiacions IR i UV, que, juntament amb la radiografia, possibilitaran conèixer materialment l’obra. Això es complementarà amb les anàlisis fisicoquímiques que es duran a terme al propi laboratori del CRBMC, encaminades a determinar la naturalesa dels materials que constitueixen l’obra i a caracteritzar els productes afegits en intervencions anteriors i els productes d’alteració i/o d’envelliment.

Per completar la conservació curativa es farà la fixació definitiva dels aixecaments de capa de preparació i pictòrica, l’estabilització de les fissures, la neteja superficial i les proves de neteja i de remoció de vernissos, seguint el protocol de neteges del CRBMC. Finalment, amb totes les dades obtingudes es plantejarà la proposta de restauració definitiva de la talla, de cara al 2022.

2a fase: any 2022: Restauració de l’escultura

A partir del resultat del projecte de conservació i restauració que s’ha fet el 2021, i retorn de la talla in situ.