El servei de dutxes de Santa Maria de Premià, un projecte d’Església en sortida

Les voluntàries Anabel i la Mercè expliquen com funciona aquest servei de neteja gestionat conjuntament amb Càritas

Ja fa dotze anys que la parròquia de Santa Maria de Premià de Mar, de l’arxiprestat del Maresme, va engegar el projecte de dutxes per als sense llar, una iniciativa en la línia d’allò que vol promoure l’eix dels pobres del Pla Pastoral Diocesà Sortim! Aquest servei de neteja es una de les iniciatives d’acció social que ofereix la parròquia a tota la localitat de Premià, que comprèn les parròquies de Santa Maria, Sant Cristòfol i Sant Pere. Es fa conjuntament amb Càritas Barcelona i amb l’ajuda dels serveis socials de l’Ajuntament de Premià de Dalt i el de Premià de Mar.

Una resposta a una necessitat

El coordinador de l’acció social parroquial de les dues localitats de Premià, José Manuel Barreto, explica que el servei de dutxes va sorgir d’una necessitat que es feia evident, en veure tots aquells que dormen al carrer sota un pont, a una barraca o a una furgoneta. «Vam creure que seria una bon recurs per a ells, – explica el José Manuel-  i des que el vam posar en marxa ha tingut una resposta positiva»

A més a més, aquest servei el complementen amb un de podologia que té cura de patologies als peus, ja que, com explica Barreto, «molts dels que viuen al carrer pateixen aquesta dolència»

Funcionament del servei de dutxes de Premià

Les dutxes de Premià de Mar reben al voltant d’una quinzena de persones, que arriben derivades dels serveis socials dels ajuntaments de les dues localitats.

L’Anabel i la Mercè són dues de les voluntàries encarregades de conduir el projecte. Expliquen que quan arriben, els donen un necesser amb tot allò que poden necessitar per a dutxar-se i tovalloles. A més d’atendre’ls i donar-los un espai on rentar-se, els renten la roba. D’aquesta manera, la setmana vinent, quan tornen per dutxar-se els retornen la roba neta per poder tornar a fer-hi ús.

El projecte, vetlla per garantir la dignitat de totes les persones i establir un tracte d’igual a igual amb l’altre. En aquest sentit Barreto afegeix que ja no és només el fet de rentar-se si no d’establir un tracte amb una persona i socialitzar-se quan arriben a la parròquia. Així, els fruits d’aquesta acció els reben els mateixos voluntaris a través del tracte amb els usuaris que fan us del servei. Així ho explica Mercè, la quals assegura que col·laborant amb aquest projecte l’ha fet ser «més pacient, entendre més la gent i respectar el diferent». També Anabel, explica com «Ajudar els altres m’aporta una satisfacció i una alegria de poder ajudar a la gent».

El voluntariat: motor de l’acció social

Aquest servei que vetlla per a les persones més vulnerables, es complementa amb altres dispositius com l’acollida personalitzada, el rober, les campanyes d’aliments, l’Hort Social o el DISA, gestionats també per la parròquia.

Tots aquests projectes es duen a terme gràcies al voluntariat que, amb aquests serveis, camina en la línia d’allò que demana l’Evangeli, ajudant els més desfavorits del poble de Premià de Mar, així com de Premià de Dalt. En total, és gràcies a la col·laboració i el treball de més de 360 voluntaris, que es realitza aquesta acció en els locals de la parròquia de Santa María.