L’Arquebisbat de Barcelona clou l’Any Jubilar de l’Esperança i el Pla Pastoral «Sortim!»

Una celebració presidida pel cardenal Omella marca el final de vuit anys de camí pastoral i obre un nou temps de missió i esperança per a l’Arxidiòcesi

29 Des, 2025
Montse Punsoda

Fotografies: Agustí Codinach

La Catedral de Barcelona ha acollit aquest diumenge 28 de desembre, en el marc de la festa de la Sagrada Família, la celebració de clausura de l’Any Jubilar de l’Esperança i del Pla Pastoral Diocesà «Sortim!», que durant vuit anys ha marcat el camí pastoral de l’Arxidiòcesi de Barcelona.

La celebració va ser presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, i concelebrada pels bisbes auxiliars Mons. David Abadías i Mons. Javier Vilanova, juntament amb el Capítol de la Catedral i un gran nombre de preveres diocesans, entre els quals destacaven els arxiprestes de les diverses zones pastorals. Hi van participar també representants dels arxiprestats i, de manera especial, els membres de la Comissió del Pla Pastoral.

«La porta jubilar es tanca, però la missió s’obre»

En la seva homilia, el cardenal Omella va subratllar el caràcter profundament eclesial i familiar de la celebració, recordant que la Catedral, com a Església Mare, acollia una comunitat que peregrina unida, com a Poble de Déu, en la festa de la Sagrada Família de Natzaret.
L’arquebisbe va destacar que l’Any Jubilar de l’Esperança ha estat a l’Arxidiòcesi «una veritable escola d’esperança», viscuda enmig d’una societat marcada per la incertesa, les desigualtats i la manca d’horitzons, però també il·luminada per signes esperançadors, com la recerca de sentit de transcendència entre els joves. «Va recordar que l’esperança cristiana no és una idea abstracta, sinó una virtut teologal que neix del cor mateix de Déu i que té en Crist el seu fonament».
Omella va recordar que la clausura del jubileu no pot significar un retorn a “com abans”. Tal com va dir, «la porta jubilar es tanca, però l’Església no pot viure amb les portes tancades». «L’esperança rebuda, va dir, compromet l’Església a sortir, a tocar les nafres del poble i a ser una veu profètica en defensa de la dignitat de tota persona». «Si després d’aquest temps seguim vivint igual —va advertir—, alguna cosa se’ns ha escapat», va advertir.

Vuit anys del Pla Pastoral «Sortim!»: un impuls que continua

La celebració va servir també per donar gràcies pels vuit anys del Pla Pastoral Diocesà «Sortim!», que ha coincidit amb el camí sinodal i amb el procés de reestructuració pastoral de l’Arxidiòcesi. El cardenal Omella va agrair l’esforç i la generositat de parròquies, comunitats, moviments, vida consagrada, ministres ordenats, agents de pastoral i famílies, destacant que res del que s’ha viscut no ha estat en va. Va recordar els cinc eixos del Pla Pastoral —la fraternitat, els joves, els pobres, el discerniment i l’anunci explícit de l’Evangeli—, tots ells culminats en l’eix central: l’encontre amb Crist, principi i fonament de tota acció evangelitzadora. «Esperança i missió — va concloure— són les dues claus que ens emportem d’aquesta cloenda».

El cardenal Omella va insistir que, tot i cloure’s el Pla Pastoral «Sortim!», no es tanca de cap manera l’impuls missioner de l’Arxidiòcesi. Tal com va expressar, «avui tanquem un pla pastoral, però no tanquem l’impuls missioner; esperança i missió són les dues claus que ens emportem al final d’aquesta cloenda de l’Any Jubilar i del Pla Pastoral».

El símbol del camí recorregut i del futur obert

Al final de la celebració, Andreu Ibarz, responsable de la Comissió Diocesana del Pla Pastoral, va intervenir per situar el Pla «Sortim!» entre dos temps jubilars: l’Any Jubilar extraordinari de la Misericòrdia, on va néixer i elaborar-se, i l’Any Jubilar de l’Esperança, que n’ha reforçat el nucli essencial: «Crist al centre». Ibarz va destacar que, «més enllà d’un text, el Pla ha estat un impuls a la conversió pastoral de tota l’Arxidiòcesi». En aquest context, es va realitzar un gest simbòlic amb el lliurament d’una Memòria-Compendi del Pla Pastoral al Cardenal. Posteriorment, el cardenal Omella va fer entrega personalment d’aquest resum als diferents arxiprestats, com a signe del camí compartit i de la continuïtat dels eixos pastorals en el futur.

Abans de finalitzar, el cardenal va insistir que, tot i cloure’s el Pla Pastoral, l’Església de Barcelona està cridada a continuar “sortint”, sent «testimonis d’esperança enmig del món», amb la confiança que «Déu sempre té l’última paraula».

Com a record i signe d’enviament, es va lliurar als assistents un punt de llibre amb la flor del panot, logotip del Pla Pastoral «Sortim!». Tal com va explicar l’arquebisbe, aquest punt de llibre és també una llavor, cridada a ser plantada perquè doni fruit, com a expressió que l camí viscut no s’acaba, sinó que continua en la vida i la missió quotidiana de tota la comunitat diocesana.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

S’ha de dir Joan.

(Lc 1,57-66.80)