La Catedral acull els 500 anys del Toisó d’Or
Una ponència, una interpretació musical i una presentació de llibre han estat els actes centrals per donar a conèixer la rellevància històrica i cultural de l'efemèride

La Catedral de Barcelona ha acollit els actes centrals amb motiu de la celebració dels 500 anys del XIX Capítol del Toisó d’Or. La musicóloga Tess Knighton va donar el tret de sortida a la jornada d’actes dels cinc segles del Toisó d’Or. Aquesta va donar pas a la interpretació musical de les Vespres de Sant Andreu, a càrrec de diferents intèrprets reconeguts. Finalment la celebració va acabar amb la presentació del llibre Bartolomé Ordóñez i l’obra renaixentista del cor de la Catedral de Barcelona a càrrec de l’autor, el Dr. Marià Carbonell Buades.
L’objectiu: donar a conèixer el Toisó d’Or
Enguany, la Catedral de Barcelona celebra el cinquè centenari d’aquest esdeveniment històric que va tenir lloc el març del 1519. Durant l’any s’han realitzat diversos actes amb l’objectiu de donar a conèixer, des del vessant històric i cultural, la rellevància d’aquest fet per a la ciutat comtal i per al temple. La doctora en Història de l’Art i Musicologia per la Universitat de Cambridge, Tess Knighton, ha explicat així el significat i la importància de la solemnitat de Sant Andreu en la fundació de l’Orde, a partir de la ponència: Carles V i la música: Cerimònies reials a Barcelona 1519.
En la seva exposició, Knighton, professora d’investigació de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), ha explicat la importància de Sant Andreu en la creació de l’Orde de Cavalleria del Toisó d’Or i com es vivia la seva solemnitat durant l’època de Carles V. És per això que s’ha triat la solemnitat de l’apòstol per cloure els 500 anys del capítol.
Les vespres polifòniques de Sant Andreu
A continuació, el cor de la Catedral ha acollit la interpretació de les vespres polifòniques de Sant Andreu. Les obres de Melchor de Robledo, Bartomeu Cáceres, Josquin des Prez, Pierre de la Rue, Pedro de Escobar, Francisco de Peñalosa i Antonio de Cabezón van ser la clau musical d’aquesta celebració. Així mateix han suposat un treball de reconstrucció del cant pla i la polifonia que es van interpretar a la mateixa catedral el segle XVI. El Cor Francesc Valls, el conjunt de música antiga La Caravaggia i l’organista Juan de la Rubia han estat els intèrprets d’aquesta reconstrucció. Tot ells dirigits per Pere Lluís Biosca.
Presentació del llibre Bartolomé Ordóñez i l’obra renaixentista del cor de la Catedral de Barcelona
En acabar el concert, el Dr. Marià Carbonell Buades (UAB), ha presentat el llibre Bartolomé Ordóñez i l’obra renaixentista del cor de la Catedral de Barcelona, tercer número de la col·lecció In sede barcinonense. Doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona, una de les seves línies d’investigació és l’art i l’arquitectura del Renaixement a Catalunya. Els anys 2000 i 2001 va publicar dos treballs específics sobre la intervenció d’Ordóñez en el cor i en el rerecor de la catedral de Barcelona, amb incorporació de documentació inèdita que va permetre precisar-ne les vicissituds constructives. Ara ens dibuixa l’entorn intel·lectual vinculat a la Catedral que, en l’inici del segle XVI, permet que un personatge tant fascinant com Ordóñez introdueixi el Renaixement a casa nostra.
In sede barcinonense és una col·lecció, en format d’assaig divulgatiu, que aprofundeix en l’estudi del patrimoni conservat a la Catedral de Barcelona. La primera publicació es va presentar el mes de gener d’aquest 2019, l’obra La espada del Condestable Pedro de Portugal, i el mes de juny es va publicar El capítol del Toisó d’Or a la Catedral de Barcelona (1519). L’obra del Dr. Marià Carbonell sobre Ordóñez tanca aquest primer any de vida d’aquesta col·lecció.