Encomanats a la Mare de Déu de les Claus

La Catedral de Barcelona manté oberta la capella de la Immaculada Concepció de la Mare de Déu, protectora de la ciutat en temps de pandèmia

Des que va començar l’estat d’alerta amb motiu de la pandèmia del Covid-19, a la Catedral de Barcelona estan obertes les reixes de la capella de la Immaculada Concepció de la Mare de Déu. El motiu: encomanar la població de la ciutat i arxidiòcesi a aquella que ha estat la seva advocada davant les epidèmies durant segles. Mn. Josep M. Martí i Bonet, canonge de la Seu i director de l’Arxiu Diocesà ens ho relata així:

Les claus de la ciutat

Fa uns vuitanta anys que al claustre de la Catedral de Barcelona, en la part que correspon al carrer del Bisbe, hi havia la capella dedicada a la Mare de Déu sota l’advocació de la Immaculada Concepció o Puríssima. El Consell de Cent hi acudia al segle XVI, segons les cròniques, a sol·licitar ajut per a la ciutat de Barcelona, en cas de guerra, de patir fam o si la seva població minvava pels estralls de la pesta. El dia 19 de juliol de 1651 el Conseller en Cap i la totalitat del Consell es dirigiren a la Catedral demanant protecció per poder vèncer la plaga. La petició fou escoltada -segons les cròniques-, i per tant s’establí que cada 19 de juliol -i després també el 8 de desembre, durant la festa de la Immaculada- tot Barcelona havia de fer el “vot de poble”, i això vol dir que la gent no podia treballar i havia d’anar a complir el precepte d’oir missa, a més d’assistir a la conseqüent processó. El Conseller en Cap oferia a la Mare de Déu les claus de tots els portals de la ciutat perquè fossin protegits d’aquell mal -anomenat “mal de contagi” o “pesta”- o dels enemics invasors que assetgessin les muralles. Quan la imatge de la Mare de Déu de les Claus es va traslladar a l’interior del temple, l’antiga capella del claustre es dedica a les víctimes de la persecució religiosa de la Guerra Civil.

Es constituí també una confraria de la Immaculada que preparava els honors i les grans festes que tenien lloc amb motiu de l’esmentat “vot de poble”. Aquesta confraria tenia, en el número 30 del carrer de Portaferrissa, una casa que era propietat de la sagristia i confraria de la Immaculada Concepció -o Mare de Déu de les Claus- fins el 1714. A la façana s’hi podia veure una capelleta dedicada a la Immaculada.

Encara actualment, cada 19 de juliol i cada 8 de desembre es celebra una festa a la seva capella de la Catedral, a la qual antigament assistien els confrares vestits del blau de la Puríssima.

Mn. Josep Maria Martí i Bonet

El papa Francesc, tot visitant el passat 15 de març l’antiquíssima imatge de Maria, anomenada Salut del Poble Romà, ens convidà a encomanar-nos a la Mare de Déu amb una bella pregària, culminada per la més antiga oració coneguda adreçada a la Verge, el Sub tuum praesidium.

Seguint la tradició barcelonina d’encomanar-nos a la Santa Verge, des de la Catedral volem posar a l’abast dels fidels la pregària del Sant Pare i la imatge tan estimada de la Immaculada Concepció de Maria, la Mare de Déu de les Claus de les portes de la ciutat.