«El projecte ‘Maleta pedagògica’ fomenta la cultura del bon tracte i els entorns segurs»

Entrevista a Pere-Joan Giralt, professor i investigador de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés–URL

 

La Fundació Pere Tarrés (FPT), per tal de garantir entorns segurs per a infants i joves, ha endegat un projecte estatal per mitjà del qual han creat 14 activitats de lleure que pretén fomentar el treball d’entorns segurs i protectors emmarcats en la Llei Orgànica de protecció integral a la infància i l’adolescència davant la violència (LOPIVI). Aquest projecte, batejat com a “maleta pedagògica”, és el resultat d’una recerca que s’ha desenvolupat des de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés–URL per promoure que s’implementi aquesta Llei als centres de lleure educatiu. Pere-Joan Giralt és professor i investigador de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés–URL.

En què ajudarà aquest projecte?

El projecte ha permès que adolescents i monitors/es de centres de lleure educatiu de diferents Comunitats Autònomes –entre ells tres centres d’esplai del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) de la FPT i un agrupament de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG)– compartim espais de participació i cocreació per promoure activitats que fomentin la cultura del bon tracte i els entorns segurs i protectors en l’àmbit de l’esport i l’oci. A partir d’una trobada a Madrid, el treball als centres i de forma virtual, s’ha anat construint la maleta que ja està accessible a l’enllaç https://www.peretarres.org/es/facultad/investigacion/maleta-pedagogica-lopivi.

Per què cal el treball d’entorns segurs en el lleure educatiu?

La LOPIVI promou un canvi de paradigma superant el tradicional de parlar d’espais sense violència. Ens diu que un entorn segur és “aquell que respecti els drets de la infància i promogui un ambient protector físic, psicològic i social, inclòs l’entorn digital”. Des del lleure es respon a les necessitats de cura, protecció, educació, respecte, empatia i vinculació afectiva que requereixen els infants i es treballa des de tres nivells: sensibilització, prevenció i detecció precoç.

Com treballa la FPT la protecció dels menors?

Aquest tema el treballem des de fa temps, tant en el marc dels centres d’esplai com en la resta d’activitats que desenvolupem. A partir de la LOPIVI s’ha intensificat el treball, s’han revisat protocols, se n’han creat de nous i s’ha generat la figura del delegat de protecció a diferents nivells. Parlar de protecció dels infants és clau, ja que té molta vinculació amb els valors que es fomenten des de l’humanisme cristià i que són els que sustenten l’acció dels centres d’esplai cristians.

Entrevista realitzada per Òscar Bardají i Martín per al Full Dominical del 18 de febrer

T'ha interessat aquest contingut? Subscriu-te al nostre butlletí electrònic. Cada setmana, l'actualitat de l'Església diocesana al teu correu.

T'interessarà ...