«El principal repte és ser l’efecte humà per revertir allò incompatible amb la vida»

Zarel León Segura promotora integral del Centre Estudis Ecumènics, cooperant de Mans Unides per frenar la desigualtat

Zarel León Segura és activista social i promotora integral del Centre Estudis Ecumènics (CEE) a l’estat de Guerrero, ubicat al sud de Mèxic. Es tracta d’un dels projectes amb què col·labora Mans Unides, dedicat a «acompanyar el caminar dels pobles i les comunitats indígenes en la defensa dels seus drets i apropiació dels seus territoris», explica l’activista.

El propòsit del CEE està alineat amb la campanya 2024 de Mans Unides, actuant segons el lema com “L’efecte ésser humà” capaç de canviar el planeta. La campanya d’aquest any de l’ONG denuncia com el canvi climàtic repercuteix especialment en els drets de les societats més vulnerables i fa una crida a les persones per canviar-lo. La promotora del CEE se suma a la crida de la campanya animant a revertir la situació actual, per evitar l’empitjorament de les societats més afectades, com ho són les comunitats indígenes.

Actuant com a «efecte humà»

Des del Centre d’Estudis Ecumènics per ser aquest «efecte ésser humà capaç d’evitar l’empitjorament de les comunitats indígenes», es treballa en la formació de «les capacitats i autonomia per poder decidir dins del territori com enfrontar aquests efectes d’una manera organitzada» . Zarel exposa que les tres línies d’actuació són: la formació i la coordinació del govern assembleari, la participació política de les dones a nivell comunitari i la comunicació radiocomunitària.

A més de l’organització assambleària i de promoure la igualtat de gènere a la governança de les diferents comunitats, a partir dels diferents projectes, el CEE també compta amb un Observatori Comunitari de Violència contra les Dones, que des de l’anàlisi implanta solucions per transformar situació.

«El principal repte és l’èmfasi que posa la campanya de Mans Unides, que el planeta està en un punt de no retorn i tenim un temps urgent en què hem de fer totes les accions possibles per ser l’efecte humà i revertir allò incompatible amb la vida que seria que s’acabés el nostre planeta».