El laïcat de Barcelona es reuneix per enfortir una espiritualitat sinodal i la presència cristiana en la vida pública

Una seixantena de laics i laiques es troben a Sant Pau del Camp en una jornada de pregària, reflexió i testimonis que culmina amb l’Eucaristia presidida pel jesuïta José Ignacio García

19 Maig, 2026
Església de Barcelona

La Delegació Diocesana per a la Formació i Acompanyament del Laïcat va convocar, dissabte 16 de maig de 2026, una nova Trobada del Laïcat de l’arxidiòcesi de Barcelona al monestir de Sant Pau del Camp, sota el lema «Vers la Pentecosta. Una espiritualitat sinodal». L’acte, que forma part del calendari anual de trobades diocesanes entorn de la festa de la Pentecosta, va reunir una seixantena de participants en una tarda de pregària, reflexió compartida i celebració festiva.

La trobada s’emmarca en el camí que, des del Congrés de Laics de 2020, impulsa un laïcat sinodal i present en la vida pública, en sintonia amb el Consell de Laics de la Conferència Episcopal i amb el treball conjunt de les diòcesis catalanes. Enguany, la Delegació ha volgut aprofundir de manera especial en l’itinerari sobre la presència cristiana en la vida pública, convidant el laïcat a “trepitjar el món” i a col·laborar, des de l’Evangeli, en la transformació social.

Celebració del dissabte de l’Ascensió

La trobada, celebrada el dissabte de l’Ascensió, vol ser un pas previ i una preparació a la Pentecosta, deixant espai perquè les comunitats parroquials puguin viure litúrgicament la solemnitat. Alhora, la data facilita la participació en un cap de setmana en què, a Barcelona, la festivitat de Pentecosta s’estén en tres dies de festa.

Des de l’inici de la tarda, els participants van rebre un llibret de treball que va guiar una estona de pregària interior i reflexió personal a partir de textos escollits del document final del Sínode sobre la sinodalitat. A partir de la lectura i meditació d’aquests textos, se’ls convidava a preguntar-se: «Quines actituds i crides concretes, a nivell personal i comunitari, rebem en llegir aquest text?» Aquesta reflexió va donar peu a un temps de posada en comú i discerniment compartit, per ajudar a fer de la sinodalitat una experiència real en la vida quotidiana del laïcat.

Presència cristiana en la vida pública 

En un segon moment, la trobada va aprofundir en la presència cristiana en la vida pública a través d’una seguit de testimonis. El professor Josep Otton, docent de secundària i de l’ISCREB, va subratllar la importància de la presència cristiana també a l’escola pública, més enllà de l’àmbit de l’escola concertada. Des de la seva experiència, va destacar que el testimoni cristià s’expressa sobretot en els valors i en la manera de relacionar-se i educar, i en la participació en el debat intel·lectual i en el diàleg entre fe i cultura, aportant pensament i criteris a la reflexió col·lectiva de la societat.

Des de l’àmbit sanitari, la metgessa de família Carmen María Prieto, membre de la Institució Teresiana, va oferir un testimoni de vida laïcal compromesa en els diferents àmbits on es mou: la família, la professió i la vida pastoral. Va descriure el seu recorregut com una vida que busca ser coherent amb el compromís laïcal, «sempre en recerca de servir millor» i «d’estar al dia» en el propi compromís professional i eclesial, integrant fe i responsabilitat en el dia a dia.

Maria Dolors Fernández Alegre, presidenta de Justícia i Pau, va aportar la mirada d’aquesta entitat eclesial dedicada a la pau i la justícia social. Des de la seva responsabilitat, va presentar el compromís en la vida pública com la participació en els espais comuns de la ciutat, no només en la política en sentit estricte, sinó en totes aquelles instàncies on es construeix la convivència. Va destacar els valors cristians de l’esperança, l’amor, la humilitat i el perdó, insistint que el perdó és fonamental per superar tensions i polaritzacions i per poder reprendre camins compartits. Alhora, va enllaçar la construcció de la pau amb una ecologia global, que inclou l’economia, la manera de consumir, el respecte a la terra i als recursos, recordant que la “casa comuna” pertany a tots i que la seva cura és condició per a una autèntica justícia social.

Finalment, Montserrat Torrell Faro, farmacèutica que treballa en la indústria cosmètica i voluntària a l’Hospital de Campanya de Santa Anna, va compartir un itinerari marcat per una crisi personal viscuda en temps de pandèmia. Tot i tenir família, feina i estabilitat, l’arribada a l’Hospital de Campanya li va obrir una nova manera de viure la fe, descobrint que «Déu és alguna cosa més» i que es fa present de manera especial en el germà que pateix i en qui és més diferent de la pròpia realitat. Aquesta experiència l’ha ajudat a replantejar les prioritats, a relativitzar moltes preocupacions quotidianes i a viure amb una actitud més amorosa, de proximitat i servei al bé comú, amb la convicció de no estar mai sola, sinó sempre acompanyada per Déu.

Després del temps de testimonis i diàleg, la trobada va culminar amb la celebració de l’Eucaristia, presidida pel jesuïta José Ignacio García, com a moment d’acció de gràcies i d’enviament missioner del laïcat barceloní «vers la Pentecosta». La jornada es va cloure amb un espai festiu de pica-pica i trobada fraterna, expressió d’una Església que vol viure la sinodalitat des de l’escolta de l’Esperit, el compartir de la fe i el compromís concret enmig del món.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

5 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Veniu a celebrar-ho amb mi; he trobat l’ovella que havia perdut.

(Lc 15,3-7)