El cardenal Omella encoratja els periodistes a «explicar la realitat des del lloc dels fets»

L'arquebisbe de Barcelona presideix la celebració diocesana de la festa de sant Francesc de Sales amb una missa en què es va recordar els periodistes difunts l'any 2020

Fotos: Ramon Ripoll

El 24 de gener és un dia marcat a l’agenda dels periodistes. Se celebra sant Francesc de Sales, el patró dels comunicadors. Aquest any la celebració diocesana s’ha traslladat al 25 de gener on la parròquia del sant ha aplegat la tradicional trobada entre l’Església i la premsa, enguany mantenint totes les mesures de seguretat a causa de la Covid-19. Allí s’ha celebrat una missa dedicada als periodistes i coorganitzada pel Col·legi de Periodistes a Catalunya i per l’Arquebisbat de Barcelona.

L’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella ha estat l’encarregat de presidir la celebració en què han assistit familiars i amics dels periodistes morts l’any passat. Un dia en sufragi per les ànimes dels difunts que ens han deixat l’any 2020. L’arquebisbe de Barcelona ha fet especial menció a tots els periodistes que ens van deixar aquest 2020, un any molt difícil marcat per la pandèmia que també s’ha demostrat amb la pregària als difunts. Si l’any passat acomiadàvem a sis periodistes, enguany en són vint-i-tres que ens han dit adéu i que el cardenal Omella ha encomanat al Senyor.

La conversió de sant Pau

El cardenal Omella ha felicitat la festa de sant Francesc de Sales a tots els periodistes presents i també ha volgut fer menció a la festa de la conversió de sant Pau, que s’esqueia avui 25 de gener. «Sant Pau buscava la veritat, era un home culte que combatia la falsedat, que en aquells moments era per ell el cristianisme, quan va caure del cavall i va veure una llum que l’enlluernava. En aquell moment va preguntar qui era i Jesús el respongué “sóc aquell que persegueixes”. Així va convertir-se, perquè era algú que buscava aquesta veritat» ha rememorat el cardenal Omella durant l’homilia. «Sovint ens preguntem com es manifesta Déu. Ell es manifesta en la nostra vida quotidiana, però hem de tenir els ulls oberts als esdeveniments, ja que en qualsevol moment podem trobar la mà de Déu. Per descobrir-ho cal tenir aquesta mirada profunda, a vegades estem cecs, però quan ens deixem conduir per Déu, tal com va fer sant Pau, trobem la veritat i la felicitat».

Uns 440 mil catalans més es declaren catòlics d’ençà de la pandèmia

Per altra banda, l’arquebisbe de Barcelona ha parlat sobre les dades de religiositat i és que l’any 2020 ha augmentat en més de 440 mil el número de persones que es declaren catòliques a Catalunya, constituint un 60% del total de la població. Sobre aquest increment, la diòcesi de Barcelona hi aporta més de 86 mil catòlics. Significa un augment total del 5,7%, la xifra més alta des de fa cinc anys. «En aquest temps de pandèmia i de dificultats, en què sembla que més gent dubta de Déu, hem aconseguit que el nombre de cristians augmenti. Amb les seves virtuts i els seus defectes, tenim respecte per l’Església perquè ella és portadora del missatge de Jesucrist» ha assegurat el cardenal.

Missatge apostòlic per la 55a Jornada Mundial de les Comunicacions Socials

El mateix dia que celebrem la festa de sant Francesc de Sales, el Sant Pare acostuma a publicar un missatge amb motiu de la propera Jornada Mundial de les Comunicacions Socials que coincideix amb la celebració de la festa de l’Ascensió del Senyor (24 de maig). En aquesta ocasió, el papa Francesc ha publicat un missatge per a la 55a Jornada Mundial de les Comunicacions Socials amb una premissa molt clara: «aneu i veieu» amb la que insisteix que «és necessari sortir de la còmoda presumpció del “com és ja sabut” i posar-se en marxa, anar a veure, estar amb les persones, escoltar-les, recollir les suggestions de la realitat, que sempre ens sorprendrà en qualsevol aspecte». El cardenal Omella n’ha fet especial menció i ha demanat als comunicadors presents a la tradicional missa de sant Francesc de Sales que «el periodista que dóna la notícia ha de comprendre els fets des del lloc i el testimoni. Perquè quan es treballa des del despatx, redactant notícies que han viscut terceres persones, esdevé una distància que s’allunya dels fets i és més fàcil caure en les Fake News».

Per això l’arquebisbe de Barcelona demana que «cal donar un caliu espiritual i humà de les notícies per tenir una profunditat impossible d’assolir si no estàs present. Demanem-li al senyor fer-nos més presents en la vida, joia i patiments dels nostres per viure la comunió i no l’enfrontament que a vegades porten les notícies. Els periodistes tenen la missió de construir una societat amb la pau i amb la llibertat, amb la justícia i la democràcia que tant necessitem avui».

Sant Francesc de Sales

Francesc (1567-1612) fou essencialment un «pastor amb olor d’ovella» que destacà pel seu humanisme religiós, afirmant, ja en aquell temps, que «en qualsevol situació en què ens trobem, podem i hem d’aspirar a la vida perfecta» (Introducció a la vida devota). Nomenat bisbe de Ginebra (1603), hi introduí les reformes de Trento. Amb Joana de Chantal funda l’orde de la Visitació. És patró dels periodistes (1622) i Doctor de l’Església (1877).

Els periodistes col·legiats que van morir el 2020

Alba García, Ana
Arandes Masip, Jordi
Arce Civera, Eduardo
Bosch Grauliana, Josep
Carreras Liébanas, Montserrat
Cuyas Gibert, Manuel
Fernández Fernández “FER”, José A.
Ferret lsern, Raimon
Foz Sala, Xavier