Cardenal Omella: «Déu ens va regalar el sacerdoci no pels nostres mèrits, sinó per la seva gràcia»

L'arquebisbe de Barcelona presideix la Missa Crismal, consagrant el Sant Crisma i beneint els Sants Olis amb el clergat de l'Arxidiòcesi, el qual renova les promeses sacerdotals, reafirmant que «el ministeri que hem rebut és i es realitza en la comunió»

El blanc ha tornat a guarnir la Catedral de Barcelona amb la tradicional Missa Crismal. Les tres àmfores han sigut protagonistes, primer al cor i després a l’altar amb els sants olis: el dels malalts, el dels catecúmens i el sant Crisma; en una missa presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, al costat dels dos bisbes auxiliars, Mons. David Abadías i Mons. Javier Vilanova i Pellisa.

Es tracta d’una celebració marcada especialment al calendari dels preveres, ja que, tal com defineix el Cerimonial dels Bisbes, és la que celebra el bisbe amb el seu presbiteri, i en la qual es consagra el Sant Crisma i es beneeixen els Sants Olis. Suposa «una manifestació de comunió dels preveres amb el bisbe».

Els Sants Olis i els seus usos

El Sant Crisma, que prové del llatí, chrisma, i significa unció simbolitzant l’Esperit Sant, s’utilitza per ungir els batejats i segellar els confirmats. Així com per ungir els preveres i els bisbes en la seva ordenació. També s’hi ungeixen les esglésies i els altars en la seva dedicació. L’oli dels catecúmens, per preparar-los per rebre el baptisme. I per finalitzar, l’oli dels malalts, que s’imposa als qui pateixen una malaltia rebent així un «alleugeriment en la seva debilitat» com diu el Cerimonial dels Bisbes.

«És un dia que ens reunim la comunitat cristiana, i de manera especial el presbiteri diocesà amb el seu bisbe, per celebrar l’Eucaristia i ens reunim per beneir i consagrar els olis i renovar les promeses sacerdotals». Així ha començat la seva homilia el cardenal Omella.

Especial menció als mossens que celebren 25 i 50 anys de sacerdoci

També ha volgut felicitar els que celebren noces de plata i d’or en el seu ministeri i que en el dinar posterior a la missa han rebut un obsequi. «Molts de nosaltres portem un bon grapat d’anys exercint el ministeri, però felicitem, de manera especial, els que celebreu els 25 i 50 anys de sacerdoci. Déu ens va regalar el sacerdoci no pels nostres mèrits, sinó per la seva gràcia, perquè Ell va voler».

El cardenal Omella ha expressat que han de treballar junts perquè uns sense els altres no són res. «El ministeri que hem rebut és i es realitza en la comunió».

L’arquebisbe de Barcelona, ha exhortat els membres del clergat a continuar el seu servei. «Cal endinsar-se per nous camins, portar la il·lusió de l’enviament, ser missioners en tot lloc i tot temps. No podem parar-nos, no podem deixar de donar testimoni de l’amor entranyable i misericordiós de Déu, no podem deixar de ser diaques de l’amor».

Una crida a la humilitat i la pregària

En un to de profunda gratitud i reconeixement ha donat un missatge d’unió entre el clergat i la comunitat. «Gràcies per revifar el carisma rebut a través de la pregària personal, i a través de la presència constant i humil a les parròquies i comunitats en les quals exerciu el ministeri». La jornada també ha estat marcada per una crida a la humilitat i la reconciliació. «Demano al Senyor que ens concedeixi suficient lucidesa i humilitat per rebre sovint el sagrament de la reconciliació com a instrument fonamental de la nostra santificació i de la santificació del poble cristià a nosaltres confiat», va manifestar el cardenal Omella.

Sense oblidar-se de la comunitat cristiana

A més, ha fet una menció especial als fidels i a la seva participació activa en la vida eclesial. «Gràcies, comunitat cristiana que participeu, avui, en aquesta celebració. El nostre ministeri està molt unit a vosaltres. Existim per a vosaltres, per possibilitar i potenciar la vostra consagració baptismal com a poble sacerdotal, que ofereix culte a Déu. Ni el bisbe ni els preveres som res sense vosaltres. Exercim units el sacerdoci comú per a glòria de Déu i salvació de les persones».

Finalment, les àmfores dels sants olis s’han portat al claustre. Allà el cardenal ha felicitat la Pasqua i tots els preveres han fet cua per recollir els sants olis i portar-los a les seves parròquies on es renovaran per aquest any. Tal com explica el Cerimonial dels Bisbes, els preveres de la diòcesi es reuneixen i concelebren, sent testimonis en la confecció del sant crisma i cooperadors del bisbe, a qui ajuden a construir, santificar i conduir el poble de Déu. Per això, en la missa crismal, «es manifesta clarament la unitat del sacerdoci i del sacrifici de Crist, que es perpetua a l’Església».

Fotografies: Catedral de Barcelona / Església de Barcelona