Card. Omella: «Si la família s’enfonsa, s’esquerda el futur de la vida en aquesta terra»

La basílica gaudiniana acull un any més la celebració amb motiu del Dia de la Sagrada Família emesa en directe a totes les llars

Fotografies: R. Ripoll

Aquest cap de setmana, la basílica de la Sagrada Família ha acollit la tradicional celebració del Dia de la Família. Ha tingut lloc en una eucaristia presidida per l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella acompanyat dels bisbes auxiliars

Tot i la buidor del temple, a causa de l’aforament limitat, el missatge sobre la importància de la família en el sí de l’Església va omplir de significat la basílica arribant a totes les llars. De fet, la missa es va retransmetre en directe pel web de la Sagrada Família i per Ràdio Estel.

Els ancians enmig la societat

Amb la mirada posada en aquesta pandèmia, el lema d’enguany, «Els ancians, tresor de l’Església i la societat», ens convida a la proximitat i l’acompanyament afectuós de les persones més grans que en la seva vellesa continuen sent exemple i mereixedors d’amor familiar.

La família: cèl·lula bàsica de tota societat

«La família unida mai serà vençuda». Amb aquesta dita tant coneguda, sobretot pels més grans de la família, va començar el cardenal Omella l’homilia. Insistint en la importància dels lligams fraternals, va definir la família com «el pilar bàsic de la societat, és la cèl·lula bàsica de tota societat». «Si la família s’enfonsa, s’esquerda la societat, la convivència, el benestar, el futur de la vida en aquesta terra».

El Cardenal va aturar-se a reflexionar sobre la devoció de Sant Josep, a qui el papa Francesc va dedicar la darrera Carta Apostòlica, emesa el passat 8 de desembre. «El Papa ens convida a mirar Sant Josep – exposava Omella-. ¿Què podem aprendre d’aquest sant humil, d’aquest home que va exercir la missió de pare de el Fill de Déu fet home?».

Sant Josep, «Pare en la tendresa»

Entre les diferents virtuds que el Sant Pare destaca de Sant Josep al document, Omella va destacar sobretot la referida a ser “pare en la tendresa”. Un punt especial per exposar «com un pare s’apiada dels fills, així el Senyor apiada aquells qui el temen» (Sal 103,13).

Partint d’aquest fil, Omella va convidar les famílies presents a actuar amb la mateixa tendresa de Déu amb els mateixos fills. Per això, els va assegurar que els fills, «aprenen la tendresa, la compassió, a estimar, experimentant la vostra tendresa i el vostre amor». Tot i la feblesa i la por que de vegades pot alertar els pares davant si actuen i eduquen be o no els fills, Omella va recordar les paraules del papa Francesc: «Sant Josep ens ensenya que tenir fe en Déu inclou a més de creure que Ell pot actuar, fins i tot, a través dels nostres pors, de les nostres fragilitats, de la nostra debilitat, també ens ensenya que, enmig de les tempestes de la vida, no hem de tenir por de cedir a Déu el timó de la nostra barca».

Amb aquestes darreres paraules Omella va convidar a «pregar per la nostra família i per totes les famílies del món, posant-les sota la protecció de sant Josep».

Pregària a Sant Josep

Finalment, l’arquebisbe de Barcelona va acabar l’homilia amb la pregària del Papa dedicada a Sant Josep:

Salve, custodio del Redentor

y esposo de la Virgen María.

A ti Dios confió a su Hijo,

en ti María depositó su confianza,

contigo Cristo se forjó como hombre.

Oh, bienaventurado José,

muéstrate padre también a nosotros

y guíanos en el camino de la vida.

Concédenos gracia, misericordia y valentía,

y defiéndenos de todo mal. Amén.

Durant aquesta celebració, com ja es tradició, els matrimonis que celebraven els vint-i-cinc, cinquanta o més anys de casament van renovar les promeses conjugals.