Card. Omella: «La Quaresma és temps de gràcia per reformar la nostra vida i obrir-nos més a Déu»

L'arquebisbe de Barcelona recorda en la celebració del Dimecres de Cendra que també cal combatre el virus del materialisme i de la indiferència religiosa

18 Febr, 2021
Església de Barcelona

Fotografies: Ramon Ripoll

Aquest 17 de febrer s’ha celebrat el Dimecres de Cendra a la catedral de Barcelona, començant així el temps de Quaresma. Un temps dedicat a la reflexió en un moment complicat en que la societat es troba em ple combat contra la pandèmia. Un Dimecres de Cendra diferent, en que per primera vegada, alguns des de casa, i d’altres mantenint les distàncies i les mesures de seguretat demanades per sanitat van viure la celebració.

L’altre virus

L’arquebisbe de Barcelona, el Card. Joan Josep Omella va presidir la celebració, concelebrada amb els canonges del Capítol de la Catedral. En la línia del context que viu la societat, va introduir l’homilia destacant «el malson de la pandèmia», exposant el patiment que ha ocasionat el virus a totes les llars de diocesi desitjant que acabi aviat. Davant d’això però, va destacar un «altre virus», també present enmig la societat des d’abans que arribés la Covid-19. 

El Cardenal es va referir al «virus del materialisme i consumisme», que ens «condiciona la vida, limita les accions i coarta la voluntat». Així, va destacar el patiment més enllà de la pandèia exposant com «vivim amb aquest neguit mentre molts germans nostres sofreixen una veritable necessitat i, fins i tot, moren de fam». Per això, va aconsellar aquest temps de Quaresma dedicat a la conversió, per fer «un canvi de vida que ens porti a mirar Jesús». Destacant les paraules del Sant Pare va refermar com «aquest és un temps per renovar la fe, l’esperança i la caritat». 

Austeritat, el dejuni d’avui

En aquest canvi que «torna a posar a Déu al centre», Omella va demanar el dejuni, centrat en «L’austeritat, la moderació i sobrietat en els béns materials». Una austeritat encara viable si l’apliquem en diversos àmbits de la nostra vida i «amb molts avantatges» i el «dejuni que ens permet compartir allò que no necessitem».

Per exemple, va esmentar l’austeritat en el consum diari i en l’us del temps, que es tradueix en més bens per als que no tenen i en més dedicació temporal per part nostre amb aquells que més necessiten companyia i suport. Entre aquesta necessitat de dejunis actuals, es va referir també a l’austeritat «aplicada a nosaltres mateixos, per sortir del nostre autocentrament, per créixer en llibertat interior, per viure més atents als altres, per poder atendre amb amor els més necessitats», va dir. 

El cardenal va recordar que aquest dejuni ens porta a la caritat, a l’almoina. «Oblidant-nos de nosaltres mateixos – exposava Omella- sabrem tractar els altres com a germans. El camí de l’almoina, de la caritat, és l’altre camí o corriol que ens proposa l’Església per poder canviar de vida».

En silenci i amb Déu

D’altra banda, l’arquebisbe va convidar a viure la Quaresma reflexionant i des del silenci amb Déu, per combatre un altre virus: «la indiferència religiosa». «Entrar en aquest camí del silenci, de tracte personal amb Déu, de la participació en els sagraments, especialment en la Santa Missa i la confessió – exhortava el cardenal-. Intensifiquem l’oració: estar tot sol amb el Senyor, resar el rosari, fer una visita al Santíssim, meditar el Viacrucis». 

Omella va alertar que, «encara que a priori puguin semblar poc atractives i fins avorrides aquestes pautes que ens proposa l’Església per canviar de vida (la pregària, el dejuni i l’almoina), l’experiència demostra que és el veritable camí que porta a la llibertat i a la joia de viure. És el camí que porta a la santedat, a voler viure amb Déu i per a Déu».

Finalment, va acabar dient que, la Quaresma és temps de gràcia per a reformar la nostra vida i per obrir-nos més a l’amor de Déu que ha lliurat la seva vida a la Creu perquè nosaltres tinguem vida i puguem acollir la seva salvació.

Ritus de la imposició de la cendra adaptat 

Enguany, donat el context epidemiològic, el ritus de la imposició de la cendra s’ha  adaptat segons les mesures establertes per la Congregació per al Culte Diví i la Disciplina dels Sagraments.

Segons exposava la institució, el prevere s’havia de dirigir als presents, dient una sola vegada i per a tots els fidels, la fórmula del Missal Romà: «Convertiu-vos i creieu en l’Evangeli». Després, el prevere s’havia de netejar les mans i posar-se la mascareta. Posteriorment, procedir a la imposició de la cendra deixant-la caure sobre el cap de cadascun, sense dir res.

T’interessarà…

Seguiu-nos  

Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Perdonar no vol dir que allò dolent va estar bé, ni deixar que algú continuï fent mal. No significa oblidar per la força, com si res no hagués passat. Perdonar significa no deixar que l’odi es converteixi en amo del nostre cor. Jesús ens demana perdonar perquè és l’única manera d’experimentar la pau de Déu i de guarir ferides espirituals. Quan perdonem imitem l’exemple de Jesús, que va perdonar els qui el crucificaven. La nostra disposició per perdonar és condició per al perdó que rebem de Déu».Papa Lléo XIV, 10 de juny del 2026, parròquia de Sant Agustí de Barcelona.📸 Dr. G. Simón / ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Un quilòmetre, un carrer i una ciutat que va unir-se per rebre el Sant Pare.El 10 de juny, el papa Lleó XIV va recórrer el carrer del Rosselló a bord del papamòbil, des del Passeig de Gràcia fins a la Sagrada Família.Al final del camí, una cita amb la història; la Sagrada Família i la torre de Jesucrist. 🕊️Com vas viure aquell moment? #papabcn ... See MoreSee Less
View on Facebook
En Renzo va robar el cor del papa Lleó XIV i de tots😍. Aquestes són les preguntes que li va fer al Sant Pare a la Trobada del Pontífex amb les realitats de caritat i assistència diocesanes a la parròquia de Sant Agustí.🎥 Si vols descobrir què va respondre el Pontífex, pots recuperar el vídeo al següent enllaç: youtu.be/RRNX2kWbif4?si=snuGBEk1FxOGGFap ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

Tots en van menjar i quedaren saciats.

(Lc 9,11b-17)