Card. Aguiar: «El camí per a la comunió és la sinodalitat»

L'Arquebisbe Primat de Mèxic proposa la renovació del mètode d'evangelització a través de la sinodalitat en el segon dia de les jornades «Parròquies al servei de l'evangelització»

Fotografies: Ramon Ripoll

El segon dia de jornades de reflexió «Parròquies al servei de l’evangelització» ha servit per completar les paraules inaugurals pronunciades pel propi Arquebisbe Primat de Mèxic, el cardenal Carlos Aguiar Retes, sobre la nova evangelització duta a terme des de la sinodalitat i la comunió. Les jornades han arribat al seu equador compartint experiències concretes d’organització pastoral que responen a la missió evangelitzadora de l’Església, a la qual ens anima el papa Francesc davant l’escenari actual que ens envolta.

La introducció del segon dia de jornades ha anat a càrrec del bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Sergi Gordo, que ha reiterat que “hem de caminar junts, per això som aquí. També ens va bé aprendre els uns dels altres”. Seguidament, el cardenal Aguiar ha contestat les preguntes del dia anterior sobre l’evangelització dels joves, un tema difícil sobre la taula. “Quan transmetem la fe moltes vegades ens quedem en el concepte –per exemple quants ministeris o sagraments hi ha- en canvi, el que hauríem de fer és començar per la història de la salvació” argumentava el cardenal. Així mateix prosseguia “hem de treballar en comunió, una cosa veritablement difícil. La nova evangelització demana solament renovar el seu mètode. Abans amb les institucions, la família o l’escola bastava, ara en canvi, es necessita un nou mètode, aquest és la sinodalitat” assegurava l’Arquebisbe Primat de Mèxic.

El camí cap a la comunió

“La llibertat no s’aconsegueix amb autonomia, sinó donant-se als altres” indicava el cardenal Aguiar. “La comunió és el que ens fa estimar però al mateix temps és el més difícil de fer humanament” explicava. D’aquesta manera va explicar les propostes que té a Mèxic on vol que els sacerdots no visquin sols sinó en comunitat. “La soledat és el que porta a les defeccions com l’alcohol, la cobdícia o la sexualitat” relatava el cardenal, “en canvi, en comunitat ens defensem, ens enfortim, ens donem la mà i som deixebles”. És molt difícil, segons relata l’arquebisbe, arribar a la comunió de la comunitat i contemplar a l’altre com un regal però, “ajudant a l’altre amb la seva càrrega i deixar-me ajudar quan jo no puc amb la meva s’arriba a la comunió” i aquest és el camí a seguir.

Una evangelització emissora i receptora

Per tant, segons el cardenal Carlos Aguiar, “El camí per a la comunió és la sinodalitat”. «El món en el qual vivim i que estem cridats a estimar i servir també en les seves contradiccions, exigeix de l’Església l’enfortiment de les sinergies en tots els àmbits de la seva missió» assegura el papa Francesc. Per arribar a això ja no es pot esperar que el poble fidel sigui només receptor de les accions d’evangelització, “s’ha d’obrir la mentalitat” indica el cardenal Aguiar.

«Una església sinodal és una església de l’escolta recíproca on totes dues parts han d’aprendre» prosseguia el papa Francesc. Per això, l’Arquebisbe Primat de Mèxic demana deixar enrere l’Església jeràrquica i passar a ser “una església circular amb el mateix pis per a tots”. Així, des d’aquest mateix nivell es podrà entaular un diàleg amb els joves. “Si no ens posem en el nivell dels joves, no ens escoltaran”.

Recupera les jornades de reflexió «Parròquies al servei de l’evangelització»

18.02.2020 al matí:  «Parròquies al servei de l’evangelització»

18.02.2020 a la tarda:  «Parròquies al servei de l’evangelització»