Camí del ‘Congreso de Laicos 2020’

Un grup de diocesans participarà del 14 al 16 de febrer a la trobada que es celebra a Madrid amb la participació de dos mil laics procedents d'arreu d'Espanya

“Molta il·lusió i molta implicació”. Així descriu la delegada diocesana per a la formació i acompanyament del laïcat, Anna Almuni, les sensacions que hi ha per part d’aquells diocesans que participaran al ‘Congreso de Laicos 2020’, aquest cap de setmana. Els dies 14, 15 i 16 de febrer tindrà lloc aquesta trobada tan esperada que acollirà prop de 2.000 persones vingudes d’arreu del territori espanyol.

L’edició d’enguany té com a lema ‘Un poble de Déu amb sortida’. Els seglars diocesans porten temps preparant la seva participació. A més, també s’hi desplaçarà l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, acompanyat dels seus bisbes auxiliars, Mons. Sergi Gordo i Mons. Antoni Vadell.

‘Congrés des de l’esperit’

L’objectiu és viure aquest congrés “des de l’esperit”, tal com s’explica al document de treball del Congrés de Laics. La primera etapa, ha estat el pre-congrés; la segona aquest que ara arriba; i la tercera (post-congrés), vindrà marcada pels dinamismes i tasques que volem implementar. Almuni destaca que es vol que sigui unprocés post-congreso” que “porti a iniciar camins de canvi amb treball conjunt”.

Cada una de les parts forma part d’un mateix procés. En el congrés, una de les motivacions més grans que hi ha per part de tots aquells que hi participaran és la presència de tantes realitats d’Església, és a dir, la diversitat de laics que hi participaran. Una pluralitat necessària i “és important viure-la amb profunditat”, explica Domingo Torres, president de la Junta del Fòrum d’Organitzacions Catòliques d’Adults.

Quatre línies de treball

En total hi haurà 80 grups de treball que se centraran amb quatre itineraris: primer anunci, acompanyament, formació i la presència del laïcat en la vida pública. Quatre eixos marcats per tres línies d’actuació claus com ho són la sinodalitat, el discerniment i la presència en el món.

Entre els temes que es tractaran destaca els aspectes positius per ser una Església missionera o les dificultats i obstacles que troben per viure la seva vocació, així com, determinar l’horitzó cap al futur són algunes de les propostes que es tractaran. De fet, així van coincidir els més de 200 laics i laiques durant pre-congrés, organitzat el passat novembre, que els va servir per portar els deures fets de cara a aquesta trobada que tindrà lloc a Madrid.

Predisposició del laïcat

“Veig el laïcat molt content i implicat per tal que això tiri endavant” -explica la responsable diocesana, Anna Almuni- i això és essencial per encarar el congrés.Tal com explica, Almuni, ara serà “un procés de discerniment que parteix del context personal i col·lectiu que estem vivint, i el posa a la llum de la Paraula de Déu i del Magisteri de l’Església”. “Tot per un objectiu per buscar l’articulació de propostes concretes que ens portin a transformar el nostre interior i la realitat que ens envolta”, afegeix.

Tres dies de treball sinodal

El primer dia s’iniciarà el congrés amb l’acte inaugural, presentat per, M. Ángeles Fernández, periodista de TVE. En l’oració intervindran el cardenal Ricardo Blázquez, arquebisbe de Valladolid i president de la Comissió Episcopal Espanyola; el cardenal Carlos Osoro, arquebisbe de Madrid; Isaac Martín, laic i membre de la Comissió Executiva del congrés; i el cardenal Kevin Farrell, prefecte del Dicasteri per als Laics, Família i Vida. A la tarda, es presentarà la ponència inicial a càrrec de José Luis Restán, director editorial COPE.

El 15 de febrer, després de l’Eucaristia, es compartiran les experiències i testimoniatges de les temàtiques tractades. A continuació, s’organitzaran per grups de reflexió, els quals continuaran a la tarda, en què es reprendran noves experiències i testimoniatges. Durant les diferents sessions s’anirà passant pels diferents itineraris del congrés: primer anunci, acompanyament, formació i la presència del laïcat en la vida pública.

Diumenge 16 de febrer, a les 10.00 hi haurà l’última ponència a càrrec de Mons. Antoni Vadell, bisbe auxiliar de Barcelona i Ana Medina, periodista de 13TV. Finalment tindrà lloc l’Eucaristia de clausura, presidida pel cardenal Blázquez, arquebisbe de Valladolid i president de la CEE. Mons. Javier Salinas, bisbe auxiliar de València i president de la Comissió Episcopal d’Apostolat Seglar de la CEE, intervindrà en acabar amb unes paraules d’agraïment.

Per seguir el congrés en directe, es pot visitar el web https://www.pueblodediosensalida.com/