Bisbe Toni: «La visita pastoral fa que el Senyor ens enamori més»

Mons. Vadell inaugura la visita pastoral a l’Arxiprestat de La Cisa que es celebrarà fins el 29 de març

Fotos: Ramon Ripoll

Un cop cada deu anys, té lloc la visita pastoral a un arxiprestat de la diòcesi. Enguany, a l’Església de Barcelona, és el torn de l’Arxiprestat de la Cisa. Per això, des d’aquest mes de gener, fins al 29 de març tindran lloc diverses visites entre els bisbes de la diòcesi i les diferents comunitats parroquials ubicades en aquest territori que compren la zona cinc (Badalona Sud, Badalona Nord, Gramanet, La Cisa, Mataró)

Què és una visita pastoral?

En la carta de convocatòria de la visita, adreçada a l’Arxiprestat de la Cisa, el Cardenal Omella explica que una visita pastoral «possibilita un encontre personal dels bisbes amb els preveres i amb altres fidels del Poble de Déu… per poder conèixer-nos millor i ajudar-nos de forma més concreta en la vida de fe i en la pràctica cristiana». «La visita pastoral serveix per veure més de prop el funcionament de les estructures i els instruments destinats al servei pastoral, i comprovar fins a quin punt són eficaços i ajuden a aconseguir els fins que els són propis: és a dir, que en veritat siguin una «via adequada per a l’evangelització del món actual» (Evangelii Gaudium, 27). Segons apunta en la carta l’arquebisbe de Barcelona, «la visita pastoral no és una auditoria, com si fos una revisió empresarial. És, sobretot, una experiència de comunió, com la que va viure l’apòstol Bernabé, que va ser enviat a Antioquia i quan va veure els fruits de la gràcia de Déu se’n va alegrar i encoratjava tots els germans a mantenir-se fidels al Senyor (cf. Fets 11,23)», afegeix.

Inici de la visita a l’arxiprestat de La Cisa

El bisbe auxiliar de Barcelona, Mons. Antoni Vadell va inaugurar la visita amb una trobada que va tenir lloc a l’ermita de la Mare de Déu de La Cisa, a Premià de Dalt. En aquest primer contacte va impartir una catequesi amb tots els assistents. Va explicar la importància d’aquestes trobades on el bisbe i les comunitats parroquials es troben i són l’essència d’una església viva.

Entre els presents, hi havia el vicari episcopal de la zona 5, Mn. Andreu Oller i el representant de l’arxiprestat de La Cisa, Mn. Xavier Pich. No hi van faltar els consells parroquials de cada un dels pobles de l’arxiprestat i la major part dels rectors corresponents com: Mn. Josep Colomer, de Sant Pere de Premià de Dalt; Mn. Toni Román, de Sant Joan de Vilassar de Mar; Mn. Toni Suriner de Sant Genís de Vilassar de Dalt i de la Santa Creu de Cabrils; Mn. Esteve Espín Cifuentes de Sant Martí de Teià; i Mn. Fàbregues de Sant Feliu d’Alella.

«Redescobrir l’Esperit Sant»

«Suposa un període de coneixement i posada en comú entre els pastors i feligresos de la zona amb el bisbe», així ho afirma l’arxiprest de la Cisa, Mn. Xavier Pich Aguilera, el qual assegura que és una oportunitat per «redescobrir o intensificar aquest Esperit Sant que fa viure la fe en les diferents comunitats parroquials». En aquesta línia, el bisbe Toni va encarar la seva intervenció, a partir de l’experiència de l’apòstol Bernabé quan va anar a proclamar la Paraula de Déu i va trobar i unir  les petites comunitats de cristians.

Comunitats cridades a anunciar Crist

Amb un to proper i càlid, el bisbe Toni va recordar com les primeres comunitats van sorgir en un moment de persecució i com tot i això els apòstols van sortir per a compartir l’experiència de Crist ressuscitat. «Avui dia, també trobem com el cristianisme no és el centre d’atenció de la nostra societat – explicava Vadell-. Però, tal com van fer els primers cristians, hem d’aprofitar aquesta “persecució” per viure-ho amb més intensitat»

Va animar a mostrar “l’essència del cristià”, en els diferents llocs dia a dia. «Donem mostra de la nostra fe la manera com actuar, tal com aquells apòstols donaven exemple de Crist amb els altres. I així molts es van convertir». «Només això ja és una bona pauta per aquesta visita pastoral!», va exclamar. Va recalcar la necessitat de sentir-se «comunitats unides cridades a anunciar aquest foc que ens mou per dintre, a estendre-ho al voltant dels nostres pobles».

I per què les visites pastorals?

Continuant amb el paral·lelisme amb les primeres comunitats, el bisbe Toni, va recordar com els apòstols com Bernabé, van a trobar aquells cristians dispersos per acomplir  la seva missió d’anar a cercar a, per dir-los: “tots vosaltres formeu part d’una família”.

«En aquest sentit, el que els apòstols feien era reconèixer i donar fe de la presència del Senyor enmig aquestes comunitats, perquè s’unissin i caminessin en un mateix camí», explicava el bisbe auxiliar. «I aquell anunci que havia començat al carrer, es transforma en una catequesi conduïda pels apòstols», va afegir.  Per això avui, els bisbes continuem visitant les diferents zones pastorals. La visita pastoral és una experiència perquè “el Senyor ens enamori més». Els pastors venim per reconèixer que Déu és aquí, i descobrir que més podem fer! No som un arxiprestat aïllat, sinó que som una part més, una petita flama encesa que fa brillar aquesta família més gran que és l’Església.