Les religions, la convivència i la pau

(Diumenge, 03/10/2010) La ciutat de Barcelona acull aquests dies la Trobada Internacional per la Pau, organitzada per la Comunitat de Sant’Egidio i l’Arquebisbat de Barcelona. Recollint el testimoni de la històrica trobada interreligiosa de pregària d’Assís convocada per Joan Pau II el 27 d’octubre de 1986, la Comunitat de Sant’Egidio ha promogut cada any, des […]

02 Oct, 2010
Església de Barcelona

(Diumenge, 03/10/2010)

La ciutat de Barcelona acull aquests dies la Trobada Internacional per la Pau, organitzada per la Comunitat de Sant’Egidio i l’Arquebisbat de Barcelona. Recollint el testimoni de la històrica trobada interreligiosa de pregària d’Assís convocada per Joan Pau II el 27 d’octubre de 1986, la Comunitat de Sant’Egidio ha promogut cada any, des de 1987, les jornades internacionals de pregària per la pau, que s’han portat a terme a diferents ciutats europees i mediterrànies.

Barcelona, i en general Catalunya, ha estat sempre una terra que en diem de marca, un lloc de frontera, un lloc de pas i de trobada de creences i de cultures diverses, un lloc on han conviscut en el passat comunitats cristianes, musulmanes i jueves. Actualment, amb el fenomen de la immigració en un món globalitzat, aquest ventall s’ha incrementat i s’ha ampliat notablement.

Durant aquests anys hi ha hagut una acceptació creixent del que ja s’ha anomenat l’esperit d’Assís, que pren com a referència inspiradora l’esperit de pau, de germanor i d’amor de qui, en el seu temps, en fou un gran testimoni, sant Francesc, la festa del qual celebrarem el proper dimarts, durant la nostra Trobada.

La nostra ciutat ja va acollir l’any 2001 aquesta Trobada. En el curs de la darrera, celebrada a Cracòvia els primers dies de setembre de l’any passat, a petició del Dr. Andrea Riccardi, fundador de la Comunitat de Sant’Egidio i ànima d’aquesta iniciativa, vaig tenir el goig d’anunciar que la Trobada de l’any 2010, que és la del 25è aniversari d’aquestes trobades, se celebraria a Barcelona. I vaig aprofitar l’oportunitat per fer una primera invitació als representants de les Esglésies cristianes i de les grans religions mundials. La comunicació i la invitació foren molt ben acollides.

Ara, quan ens disposem a viure aquest esdeveniment, torno a fer aquesta invitació i aquesta crida, que voldria ampliar a tots els ciutadans i les ciutadanes de la nostra societat. Molts immigrants de tots els horitzons religiosos i culturals viuen a la nostra ciutat i arxidiòcesi. Desitjo que aquesta trobada que porta a casa nostra 500 personalitats, líders de les grans religions mundials, persones del món de la cultura i de la política, així com alguns caps d’Estat, i que comptarà amb la participació de milers de persones d’arreu d’Espanya i d’Europa –entre les quals molts joves- pugui ser un estímul en favor d’una convivència pacífica, en el respecte de les identitats religioses i culturals i en un clima de respecte dels drets humans.

El fet que molts immigrants vegin durant aquests dies entre nosaltres els seus líders religiosos penso que ajudarà a fer més clara la nostra voluntat de practicar un acolliment habitual dels immigrants que són entre nosaltres.

 La trobada de Cracòvia va estar molt marcada per la celebració del setantè aniversari de l’inici de la Segona Guerra Mundial i per una reflexió sobre l’Holocaust, amb una visita als propers camps de concentració d’Auschwitz i Birkenau. En el missatge final es deia que “el món no podrà mai trobar la pau sense un diàleg entre els pobles”. En el seu missatge, Benet XVI ens va recordar que “l’aportació que les religions poden i han de donar és especialment important a fi de promoure el perdó i la reconciliació, i per lluitar contra la violència, el racisme, el totalitarisme i l’extremisme que desfiguren la imatge del Creador en l’home, esborrant l’horitzó de Déu, i que porten al menyspreu de l’home”.

Quan ens disposem amb joia a rebre Benet XVI dintre d’un mes a Barcelona, acollirem amb un interès especial el missatge que ens enviarà sobre el lema de la trobada actual: “Família de Déu, família dels pobles”.

 

Lluís Martínez Sistach

Cardenal arquebisbe de Barcelona

VERSIÓ ÀUDIO

Seguiu-nos  

Facebook
Sant Joan l’escurça (el dia) i el nen Jesús l’allarga. ... See MoreSee Less
View on Facebook
🗨️ Avui, dues setmanes després de la visita del Sant Pare, recordem 6 frases seves que encara ens ressonen, pronuciades en els 6 llocs que va visitar a Catalunya.#papabcn26 #AlçaLaMirada ... See MoreSee Less
View on Facebook

4 days ago

Arquebisbat de Barcelona
🕊️ Els fruits de la visita del Sant Pare a Barcelona han estat el fil conductor de la trobada de final de curs dels sacerdots joves amb el cardenal Omella.☀️ Una jornada de pregària, fraternitat i convivència per compartir tot allò viscut aquests dies i continuar caminant amb esperança.#esglésiabarcelona #PapaLleóXIV ... See MoreSee Less
View on Facebook
Seguim alçant la mirada. ... See MoreSee Less
View on Facebook
«Els castells són una bella manifestació del que som capaços de fer els éssers humans quan treballem units i amb un mateix fi. Una altra humanitat és possible quan junts mirem cap amunt, quan alcem la mirada cap a Déu, quan units a Ell mirem la humanitat i abordem en equip els diversos reptes que ens planteja», paraules del cardenal Omella durant la vetlla de pregària del papa Lleó XIV, 9 de juny del 2026. 🤩Així vam rebre el Sant Pare, amb un 4de8 dels @castellersdevilafranca.📸 ©️ Fundació Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família ... See MoreSee Less
View on Facebook
Vatican Media

Agenda

Evangeli del dia

La casa fonamentada sobre roca no es va ensorrar.

(Mt 7,21-29)